Mann med 2,2 i promille kolliderte med minst fire andre båter

- Den høyere promillegrensa legger opp til at man kan være beruset på havet, sier politiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Politiet i Rogaland fikk i ettermiddag klokka 16.36 melding om at en fører av en trebåt på rundt 30 fot virket beruset.

- Alvorlig - Politibåten rykket ut og påtraff båten med en beruset fører bak roret. Mannen (50) ble pågrepet og hentet inn til land. Vi har tatt blodprøver og Viking har hentet båten, sier operasjonsleder Victor Jensen ved Rogaland politidistrikt.

Ifølge opplysninger fra vitner skal 50-åringen kjørt i og skadet fire-fem andre båter i området.

- Vi ser veldig alvorlig på det, spesielt siden vi snakker om en mann som blåste til over 2,2 i promille, sier Jensen.

- Legger opp til det Han forteller at politiet har spesielt økt beredskap i forbindelse med Gladmat-festivalen i distriktet, og at det i år har vært en del tilfeller av fyllekjøring med båt i år. Han opplyser at det er folk i alle aldre som kjører båt beruset.

- På sjøs er promillegrensa på 0,8 til forskjell fra 0,2 på land. Denne høyere promillegrensa legger opp til at man kan være beruset på havet, for da blir det opp til hver enkelt å kjenne seg selv og vite når man er under eller over 0,8 i promille.

Han mener det bør være nulltoleranse på sjøen.

Risikerer fengsel Politiadvokat Nina Grande ved Rogaland politidistrikt opplyser til Dagbladet at 50-åringen etter lovens bestemmelser kan risikere 14 dagers ubetinget fengsel, i tillegg til å miste retten til å kjøre båt i inntil fem år.

- Høyesterett slo i 2000 fast at promille på over to må reageres med ubetinget fengsel. Det skal være normalreaksjonen. I dommen fra 2000 hadde personen promille på 2,19 og fikk da 14 dagers fengsel. Nytt av året er den nye bestemmelsen om båtførerbevis. Bestemmelsen sier at man kan ilegges straff i form av å miste retten til å føre en båt som krever båtførerbevis i inntil fem år ved promille på over to, sier Grande til Dagbladet.

Underdirektør Bjørn Reppe ved sjøvett og fritidsfartøy-avdelingen ved Sjøfartsdirektoratet har ingen forståelse for at folk ser på det å kjøre båt som noe helt annerledes enn å kjøre bil.

- Det er en større promillegrense, men prinsippene bør være de samme. Den liberale grensa legger opp til at folk ikke tar promillegrensa på alvor, mener Reppe.

- Oppfattes som harry Men han mener det kan tyde på at færre kjører med promille nå enn for noen år siden.

- Jeg tror i bunn og grunn det blir oppfattet som like harry å kjøre båt i fylla, som det oppdattes som harry å fyllekjøre med bil.

Han understreker at det å være beruset på havet kan være svært farlig.

- Det er nesten som å be om at det skal skje noe, sier Reppe, som likevel understreker at folk må få gjøre det de vil innenfor lovverket.

- Men det beste er nok at man ikke kombinerer drikking og båtkjøring.