UNDER VANN: Her kan du se hva som skjedde da fregatten «KNM Helge Ingstad» sank. Video: Kystverket Vis mer Vis mer Vis mer

Ulykken med KNM «Helge Ingstad»:

- Mannskapet på fregatten trodde tankskipet var land

Kollisjonen mellom fregatten og tankskipet knyttes til menneskelige faktorer.

LILLESTRØM (Dagbladet): Avdelingsdirektør Dag Liseth, undersøkelsesleder Håvard Bentsen, leder for fagstab Ingvild Ytrehus og Kristian Haugnes fra Statens Havarikommisjon har presentert sin foreløpige rapport om hva som skjedde da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet Sola TS tidligere i november.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

Siden ulykken har Havarikommisjonen arbeidet intenst for å finne svar på hva som var årsaken til at fregatten kunne kollidere med tankskipet.

- Det var en klar natt. Tankskipet hadde mye lys på dekk ved Stureterminalen. Det så ikke ut til at den var i bevegelse. Mannskapet på fregatten kan ha fått inntrykk av at tankskipet var et stasjonert obekt, sier Invild. K Ytrehus, leder for fagstab ved Havarikommisjonen.

At Sola TS hadde dekkslyset på etter at tankeren la ut fra kai kan ha vært medvirkende til ulykken. Tankskipets bruk av dekkslys kan ha ført til at fregatten ikke så navigasjonslanternene etter at tankskipet hadde lagt ut fra kai.

- Rett etter vaktskiftet klokka 04.00 oppfatter mannskapet fortsatt at Sola TS er stasjonært. De mener at de ikke kan svinge styrbord fordi de må komme seg rundt dette objektet. De hadde også tre nordgående fartøy som de også måtte ta hensyn til, sier Ytrehus.

UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

Ikke uriktig overlevering

På spørsmål om selve vaktskiftet kan ha hatt en medvirkende årsak til ulykken er svaret at dette skal undersøkes nærmere.

- Visste mannskapet på fregatten hvor de var?

- Svaret peker begge veier, sier kommunikasjonssjef ved Havarikommisjonen William Bertheussen.

Det skal ikke ha vært snakk om en uriktig overlevering fra avtroppende vaktsjef på broen. Det skal ha vært en felles forståelse av at Sola TS var et fast objekt under vaktskiftet seks minutter før ulykken inntraff.

Da meldingen om at fregatten og tankskipet var på kollisjonskurs, foretok Sola TS bakk i maskinen. Fregatten forsøkte å foreta en unnamanøver.

Det skal ikke være tegn på at KNM Helge Ingstad opplevde teknisk svikt i forkant av ulykken. Havarikommisjonen kan ikke bekrefte eller avkrefte om radar var på.

Havarikommisjonen ønsker ikke å kommentere om mannskapet på broen var under opplæring.

De ønsker heller ikke å si at det er snakk om menneskelig svikt, eller si hvor mange personer som befant seg på broen på fregatten da ulykken skjedde.

- Det handler om menneskelig faktorer slik vi ser det, svarer Liseth på spørsmål på om det kan være snakk om menneskelig svikt i forkant av ulykken.

Sikkerhetskritiske brudd

Havarikommisjonen vil komme med et varsel om sikkerhetskritiske forhold knyttet til fregattens vanntette inndeling. De vanntette skottene har vist seg å ikke være vanntette.

- Havarikommisjonen har funnet ett sikkerhetskritisk brudd på fregatten. Vi vil også anta at det gjelder de øvrige fire fartøeyene av Nansen-fregattene. Det kan ikke utelukkes at tilsvarende forhold gjelder andre båter. Havarikommisjonen har bedt både Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell om å undersøke funnene og iverksette nødvendige tiltak. De ber også skipsdesigneren om å kartlegge hvorvidt dette gjelder andre fartøy, sier Kristian Haugnes fra Statens Havarikommisjon.

Forsvaret har innført midlertidige tiltak mot et kritisk funn slik at øvrige fregatter av Nansen-klassen kan fortsette å seile etter at Helge Ingstad forliste.

Havarikommisjonen har oppdaget at vanninntrengningen i fregatten gikk raskere enn ventet da det oppsto hull i skroget under kollisjonen 8. november. En feil i konstruksjonen knyttet til skipets aksling er oppdaget, noe som også gjelder de øvrige fire fregattene i Nansen-klassen.

- Vi har iverksatt midlertidige tiltak slik at fartøyene kan seile. Vi er i dialog med Forsvarsmateriell og verftet for å utbedre dette, sa forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen under en pressekonferanse torsdag.

Tok inn vann og mistet styreevne

Havarikommisjonen og Sjøforsvaret har tidligere vært sparsomme med opplysninger knyttet til hva som skjedde. Forsvaret har tidligere opplyst at fregatten tok inn vann, mistet styring og deretter drev på grunn.

Klokka 04.26 natt til 8. november, i Hjeltefjord, nord for Sotra kolliderte fregatten med oljetankeren. Fregatten havarerte etter kollisjonen, og åtte personer om bord ble lettere skadd. Den 250 meter lange, fullastede oljetankeren «Sola» kom fra kollisjonen med mindre skader.

Fregattens styreevne skal ha forsvunnet rett etter hendelsen.

Bergingsarbeid på vent

Bergingsarbeidet har siden kollisjonen vært svært krevende.

I forbindelse med bergingsarbeidet, melder Sjøforsvaret på sine nettsider i dag, at fartøyet har ligget rolig det siste døgnet.

Natt til onsdag ble to kraftige kjettinger satt som sikring av fartøyet. Disse er festet til land. Forsvaret melder at det fortsatt er umulig å gjøre ytterligere tiltak på havaristen på grunn av uvær.

Risiko for bevegelse

Kranlekteren Rambiz har de siste dagene bidratt i sikringsarbeidet av fartøyet der det blant annet har blitt strukket kjettinger rundt baugen og akterut på skipet inn mot land.

Dette arbeidet måtte settes på pause onsdag morgen.

Tirsdag meldte Sjøforsvaret på sin nettside at væromslaget kan lage bevegelser i fartøyet:

«Det er fortsatt en betydelig risiko for at fartøyet kan gli ut på dypere vann. Det er store krefter i sving, og flere faktorer påvirker situasjonen. Fartøyet monitoreres kontinuerlig».