Pacific Southwest Airlines Flight 1771:

Marerittet i skyene: - Jeg er problemet

To skudd smalt gjennom kabinen. Det som fulgte, ble en av de verste katastrofene i Californias luftfartshistorie.

UTFORDRENDE OPPGAVE: Kun elleve av passasjerene kunne identifiseres ut fra det som ble funnet av rester etter menneskene som hadde vært om bord I Pacific Southwest Airlines Flight 1771. Foto: Bob Galbraith/AP/NTB
UTFORDRENDE OPPGAVE: Kun elleve av passasjerene kunne identifiseres ut fra det som ble funnet av rester etter menneskene som hadde vært om bord I Pacific Southwest Airlines Flight 1771. Foto: Bob Galbraith/AP/NTB Vis mer
Publisert

7. desember 1987 var Pacific Southwest Airline Flight #1771 ute på sin sedvanlige ruteflyging langs vestkysten av California. Flyet var i rute for ankomst klokka 16:43 på San Francisco internasjonale flyplass.

Flyet befant seg i marsjhøyde på 6500 meter og kapteinen snakket med flygeledere om værforholdene. Plutselig hørte han og andrepiloten to skudd fra kabinen.

Like etter fanget taleregistratoren opp lyden av en kvinnelig flyvertinne som åpnet døra og sa de hadde et problem om bord.

- Hva slags problem, spurte kapteinen tilbake.

Da ble flyvertinnen skutt og drept. Inn gjennom døra kom en passasjer som med revolver i hånda kunngjorde til pilotene:

- Jeg er problemet.

Mistet jobben – ønsket hevn

Billettagenten David Burke (35) hadde jobbet i det amerikanske flyselskapet USAir i 15 år. Men 19. november 1987 fikk han avskjed etter at skjulte kameraer hadde avslørt at han stjal penger, meldte seinere Los Angeles Times.

OPPSAGT: David Burke (35) tok med seg 42 personer i døden 7. desember 1987. Foto: Wikimedia
OPPSAGT: David Burke (35) tok med seg 42 personer i døden 7. desember 1987. Foto: Wikimedia Vis mer

7. desember avtalte han et møte med sin gamle USAir-sjef, Raymond Thompson, på Los Angeles internasjonale lufthavn. Håpet var at han kunne få den gamle jobben tilbake.

Men møtet var nytteløst. Thompson selv deltok ikke. I stedet sørget hans assistenter for at Burke fikk vite at han hadde ingen framtid i selskapet.

Etter at Burke hadde forlatt Thompsons kontor, sjekket han ut avreisetidspunktet for PSA Flight 1771 - det samme flyet som Thompson pendlet daglig med mellom Los Angeles og hjemmet sitt i San Francisco.

En siste hilsen

Burke kontaktet en tidligere kollega som lånte ham en .44-Magnum-revolver. Han fylte den med seks kuler og skjulte våpenet på innerlomma.

Selv om Burke var blitt oppsagt, var det ingen som hadde sørget for at han var blitt fratatt ID-kortet som viste at han var ansatt i USAir. På den måten omgikk han sikkerhetskontrollen og metalldetektorene i flyplassterminalen.

UT PÅ TUR: Pacific South Airlines var det ledende billig-flyselskapet i USA. Bildet er tatt omkring 1974. Foto: Wikimedia
UT PÅ TUR: Pacific South Airlines var det ledende billig-flyselskapet i USA. Bildet er tatt omkring 1974. Foto: Wikimedia Vis mer

Da samboeren Jacqueline Camacho kom hjem seinere den dagen, lå det en beskjed til henne på telefonsvareren:

- Jackie, dette er David. Jeg er på vei til San Francisco, Flight 1771. Jeg elsker deg. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne si mer, men jeg elsker deg.

Det første drapet

Ved å bruke adgangskoden som var risset inn over låsen, fikk Burke tilgang til flyet via den stengte mannskapsdøra.

KATASTROFEFLYET: Pacific Southwest Airlines Flight 1771 fotografert i 1986 på Los Angeles internasjonale flyplass. Foto: Ted Quackenbush/Wikimedia
KATASTROFEFLYET: Pacific Southwest Airlines Flight 1771 fotografert i 1986 på Los Angeles internasjonale flyplass. Foto: Ted Quackenbush/Wikimedia Vis mer

Da flyet var kommet vel opp i lufta, fisket Burke fram en luftsykepose og begynte å skrive en hilsen.

«Hei Ray. Jeg synes det er litt ironisk at vi endte opp slik. Jeg ba om litt mildhet for familien min. Husker du det? Vel, jeg fikk ingen, og du får ingen.»

Det vites ikke om han faktisk fikk gitt lappen til Raymond Thompson. Det vi derimot vet med sikkerhet, er at Burke hentet fram revolveren, rettet den mot Thompson og fyrte av to skudd som drepte ham.

Mens panikken spredte seg blant de livredde passasjerene, gikk han i retning flyets cockpit.

Sendte flyet mot bakken

På taleregistratoren kunne man høre to skudd bli avfyrt. Verken piloten eller andrepiloten hadde noen sjanse stilt overfor den desperate mannen.

NERVEPIRRENDE: Et fly fra Wizzair gjorde en nervepirrende landing på øya Skiathos i Hellas. Video: GreatFlyer. Reporter: Vegard Krüger. Vis mer

Ifølge luftfartøyets ferdsskriver, ble styrespaken skjøvet framover slik at flynesa vendte nedover. Flyet styrtet brølende i 70 graders vinkel og brøt nesten lydmuren på vei ned.

For de gjenlevende passasjerene var det ingen redning fra katastrofen.

Like før flyet smalt ned i åssida på Santa Lucia-fjellene, kunne et sjette skudd høres fra kabinen. Teorien er at Burke brukte den siste kula på å ta livet av en av USAirs flykapteiner som var blant passasjerene.

Utslettet fly og passasjerer

Ifølge den titankonstruerte svarte boksen som ble funnet i krateret, opplevde flyet en retardasjon på 5000 ganger tyngdekraften. Kraften i kollisjonen var så mektig at det umiddelbart ble pulverisert.

Samtlige om bord – 38 passasjerer og 5 mannskap – omkom. Kun 11 av dem kunne identifiseres.

KRASJSTEDET: Øverst til høyre kan man se stedet jetflyet traff bakken med så massiv kraft at det ble oppløst i tusenvis av små biter. Foto: AP/Lennox McLendon/NTB
KRASJSTEDET: Øverst til høyre kan man se stedet jetflyet traff bakken med så massiv kraft at det ble oppløst i tusenvis av små biter. Foto: AP/Lennox McLendon/NTB Vis mer

Ifølge vitner som ankom åstedet, var ingen av levningene etter menneskene om bord større enn ei hånd.

- Jeg håpet at det ville være noen i live. Men når du først kom dit, var det ingen sjanse for det, fortalte Paul Wiley, som hadde hastet til krasjstedet for å se om det var noe han kunne gjøre, til Los Angeles Times.

Hvordan kunne det skje?

Da National Transportation Safety Board (NTSB) gikk i gang med å utrede flykatastrofen, kunne de raskt konstatere at de ikke fant noen feil ved luftfartøyet som tilsa at det skulle ha ført til ulykken.

LODDRETT: En takeoff med et Boeing 777X-fly i britiske Farnborough vekket oppsikt. Video: Dagbladet Vis mer

Da Burkes samboer og tidligere kollega fortalte det de visste, begynte brikkene å falle på plass.

Spørsmålet som nå meldte seg, var hvordan en tidligere ansatt kunne komme seg ubemerket forbi sikkerhetskontrollen på flyplassen – attpåtil med et håndvåpen?

USAir hevdet hardnakket at Burke hadde levert inn all legitimasjon da han ble oppsagt, men at han fikk beholde uniformen. Det viste seg derimot å ikke stemme da Burkes ID-kort ble funnet midt blant vrakrestene - stikk i strid med hva flyselskapet hadde sagt.

Massemorderens finger

Mens etterforskerne gikk gjennom det som var igjen av vraket, fant de restene av et håndvåpen som inneholdt seks brukte kulehylstre. Utrolig nok fant de også luftsykeposen der Burke hadde skriblet sin siste hilsen til Thompson.

KATASTROFE: I kjølvannet av Flight 1771s krasj, ble flere føderale lover vedtatt for å øke sikkerheten og forhindre at noe lignende ikke skulle kunne gjenta seg. Foto: Bob Galbraith/AP/NTB
KATASTROFE: I kjølvannet av Flight 1771s krasj, ble flere føderale lover vedtatt for å øke sikkerheten og forhindre at noe lignende ikke skulle kunne gjenta seg. Foto: Bob Galbraith/AP/NTB Vis mer

Men den kanskje viktigste oppdagelsen kom da de undersøkte restene av pistolen mer inngående.

Ved avtrekkeren fant man hud fra det som skulle vise seg å være fingeren til Burke. Dermed kunne man påvise at han hadde avfyrt de seks skuddene.

Samtidig feide det unna spekulasjonene om at han skulle ha begått selvmord før flyet krasjet.

Innførte nye lover

Den forferdelige ulykken skulle få flere viktige etterspill etter at årsaken til flystyrten var ferdig utredet.

FRIERI: Både passasjerene og Kine Erikstad fikk seg en real overraskelse på dette SAS-flyet fra Bodø til Oslo. Video: Kine Erikstad / Privat. Reporter: Marthe Tveter Gjønnes. Vis mer

Blant de føderale lovene som ble vedtatt, var bestemmelsen at samtlige ansatte i flyselskaper skal gjennomgå samme sikkerhetskontroll som passasjerene.

Videre ble det pålagt at når en ansatt blir oppsagt eller selv sier opp i et flyselskap – uavhengig av årsak - så skal alt av ansettelses-ID automatisk leveres inn.

En annen ringvirkning inntraff som følge av at flere ledere i olje- og energigiganten Chevron og telefonselskapet Pacific Bell var blant passasjerene. Det gjorde at mange selskaper innførte egne forbud som skulle forhindre at flere ledere fløy med samme fly.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer