Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Marerittet i tunnelen

Livredde passasjerer brøt opp dører og knuste ruter for å komme seg ut av T-banetogene da det begynte å brenne i et togsett i går kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo Sporveier får krass kritikk av politi og brannvesen etter brannen som rammet 200 feststemte passasjerer i tunnelene på T-banen under Oslo sentrum.

- I en heftigere brann kunne folk ha dødd inne i tunnelene, sier brigadesjef Rune Sikkerbøl i Oslo brann- og redningsetat til Dagbladet. Seks personer måtte undersøkes av legepersonell etter dramaet.

Med fire togsett - inkludert ulykkestoget - stående bom fast mellom stasjonene, kunne en kraftigere røykutvikling ha utløst kaos, røykforgiftning og trolig også dødsfall.

Sikkerbøl stusser på at hele fire togsett kunne bli stående i tunnelene i en så alvorlig situasjon:

- Fra vårt ståsted er dette en faktor som kunne gjort situasjonen høyrisikabel. Hvorfor i all verden Oslo Sporveier ikke dirigerte samtlige togsett til nærmeste stasjon, er vanskelig å forstå, sier Sikkerbøl.

Ifølge vaktleder Sindre Flaate i Kriminalvakta ved Oslo-politiet var togføreren så satt ut av røyken at han ikke klarte å lede evakueringen.

Svikt

Mange ting sviktet da toget - der røyken utviklet seg i førerrommet - ble stående mellom to stasjoner. Toget ble ikke kjørt inn på nærmeste stasjon, slik rutinene krever det ved røykutvikling. Passasjerene på ulykkestoget skal ha forlatt toget ute i tunnelen, trolig uten kontroll av noen redningsmannskaper. Dersom kjørestrømmen ikke var skrudd av, kunne det ha satt passasjerene i tunnelen i livsfare, ved at de kunne ha fått støt fra strømledningen langs skinnene, eller bli truffet av tog i motsatt retning.Brannvesen og politi hadde også store problemer med radiosambandet, og måtte bruke mellomledd for å få beskjeder ned i tunnelen.Flere passasjerer ble evakuert uten at redningsmannskapene var sikre på at strømmen var skrudd av. Brannvesenet måtte på et tidspunkt jage passasjerer tilbake i T-banevognene for å unngå at noen skulle få støt.

Politiet ønsker ikke å utdype problemene som oppsto:

- Jeg kan bekrefte at det har vært litt problematisk, i alle fall med vårt samband, sier operasjonsleder Kjell Hjulstad til Dagbladet

På spørsmål om politiet fikk inntrykk av at Oslo Sporveier hadde kontroll over situasjonen, nøler han.

- Jeg vet ikke om jeg vil si noe mer om det nå. Jeg kan si at vi oppfattet situasjonen som litt kaotisk, sier han.

Røykutvikling

Hendelsen skjedde rundt klokka 20.40. Ifølge politiet merket togføreren på hendelsestoget at det var røykutvikling i det lille førerrommet på det aldrende togsettet. Han fikk slokket varmen med et brannslokkingsapparat. Deretter kontaktet han toglederen via radio, og ba toglederen om å kutte kjørestrømmen. Det ble ifølge politiet gjort umiddelbart, og alle tog på strekningen stoppet.

Det er uklart hva som skjedde videre, da toget ble stående i tunnelen mellom Grønland og Jernbanetorget. Politiet tror de 22 passasjerene og føreren tok seg ut av toget på egen hånd, og gikk i tunnelen og ut på Grønland stasjon.

- Folk gikk ut av toget, og vi tror de kom ut på Grønland. Det er klare rutiner for evakuering av tog, og det er at operativ uteleder skal sette den i gang, og bare når han har forsikret seg om at kjørestrømmen er slått av og skinnene er jordet. Det må jeg få beskjed om fra både brannvesenet og politiets operasjonsleder, sier operativ uteleder Lasse Alver ved Oslo-politiet.

Denne forsikringen kom først en snau time seinere. Kjørestrømmen ble kuttet gjennom hele hovedtunnelen under Oslo sentrum, og folk i andre tog som stoppet mellom stasjonene, ble beordret av brannvesenet til ikke å forlate vognene. Først klokka 21.20 var politiet sikre på at kjørestrømmen var tatt. Da var de 22 personene i ulykkestoget ute for lengst, og det var uklart om politiet hadde fått registrert alle.

Politiet og brannvesenet hadde også store problemer med radiosambandet. Fra bakkenivå nådde ikke radiomeldingene ned til sporet, og en brannmann måtte fungere som mellomledd for at beskjeder skulle nå fram. Dette har blitt påpekt som et stort problem i Sporveiens tunneler tidligere.

Ukontrollert evakuering har tidligere blitt påpekt som Oslo Sporveiers største problem og risiko.

- Jeg forstår det slik at dette kunne blitt problematisk dersom det hadde vært en alvorligere situasjon med mer røyk, sier vaktleder Sindre Flaate ved krimvakta.

Til legevakta

Togføreren ble ført til legevakta for en sjekk, og fem passasjerer ble sjekket av ambulansepersonell på stedet, uten at det ble funnet skader.

- Hvorfor ble ulykkestoget og tre andre togsett stående mellom stasjoner, informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo Sporveier?

- Fordi vår togledersentral tok kjørestrømmen umiddelbart, da føreren av ulykkestoget slo alarm klokka 20.40. Togsettet hans befant seg da 50 meter fra Jernbanetorget stasjon. Strømmen ble tatt mellom Majorstua i vest og Tøyen i øst. Innenfor dette området befant det seg ytterligere tre togsett, som dermed også ble stående bom fast. Våre vognførere har instruks om å kjøre til nærmeste stasjon om mulig, når det inntreffer uhell eller ulykker. Men det kunne de ikke, sier Rydmark.

- Og dermed begynte folk å rømme ut av togsettene på egen hånd?

- Ja, dessverre. Det er jo vårt største mareritt, dette at noe skjer innenfor høyrisikoområdet under jorda. Da kan folk reagere på de rareste måter. Og i kveld begynte passasjerer å bryte opp dører, muligens også knuse ruter for å komme seg ut. Dermed skapte de en livsfarlig situasjonen inne i tunnelene. Fordi vi ikke visste hvor mange passasjerer som befant seg hvor i skinnegangene, måtte vi derfor kappe kjørestrømmen i et større område. Vi tok dermed hele tunnelsystemet, fra Majorstua i vest til Hasle og Ensjø i øst.

- Samtlige passasjerer på ulykkestoget og toget bakenfor ble evakuert av våre folk på Jernbanetorget stasjon, sier Rydmark.

Brannvesenet avviser dette, og sier at samtlige passasjerer ble evakuert ved at de måtte gå gjennom hele tunnelområdet og ut ved Grønland stasjon.

Evakueringen startet klokka 20.47. Siste passasjer var ute av tunnelsystemet klokka 21.45 - 58 minutter seinere.

SKREMTE: Engstelige passasjerer tog seg ut i tunnelene og gikk mot stasjonene på egenhånd. Det gjorde jobben til redningsmannskapet tyngre.
EVAKUERT: 100 passasjerer i to togsett som fulgte like bak ulykkestoget, skal ikke ha blitt evakuert opp til nærmeste stasjon, Jernbanetorget. I stedet ble de evakuert langs skinnegangen helt tilbake til Grønland stasjon.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media