Marerittet som ble avverget

Klokka 2.13 i natt gikk katastrofealarmen: Ukontrollert brann ombord i Kiel-ferga «M/S Prinsesse Ragnhild». De første timene i bekmørket, visste ingen om vi ville få et nytt «Scandinavian Star» utenfor den svenske skjærgården. Men da det lysnet i morges, sto alle de 1167 passasjerene på land. Lamslått, men berget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens ferga i morgentimene duvet i vannskorpa, med brannen i maskinrommet slukket, kom de første uttalelsene fra de norske passasjerene via svensk TV og radio.

- Det var ikke spesielt oppskakende. Det var omtrent som en bråtebrann, sa Knut Gran til en svensk radioreporter, som var langt mer oppskaket en ham selv.

- Jeg ble ikke redd. Da jeg merket røyklukta, gikk jeg ut av lugaren. Et par minutter seinere gikk alarmen. Da var det bare å ta på seg, og gå i flåtene. Vi var 20 stykker som ble plukket opp av en losbåt. Deretter ble vi tatt ombord i fergen «Stena Danica». Alle var rolige. Det gikk bra, sa passasjeren.

Sammen med resten av de drøyt 1100 passasjerene kunne han konstatere at dette ikke ble noe nytt «Scandinavian Star» eller et nytt «Estonia». Flere skip hadde oppholdt seg i nærheten da brannen brøt ut, og kunne delta i redningsarbeidet.

Sjokk

Helikoptre fra redningstjenesten i Norge og Sverige var kommet hjelpende til umiddelbart. Kapteinen hadde loset gjennom en evakuering som førte til at de fleste passasjerene slapp unna med sjokk og røykskader. Kaptein Odd Halvorsen sto i morges igjen på brua sammen med noen få av sine 172 besetningsmedlemmer. Få timer i forveien hadde han sendt nødsignalene til den svenske sjøredningstjenesten. Det nær 20 år gamle skipet var på vei mot Oslo da brannen i maskinrommet brøt løs.

Plutselig var sykehus, redningshelikoptre, brannmannskap og ferger i hele Norden i beredskap. Passasjerferga måtte stanse ni sjømil vest for Vinga fyr i Gøteborgs skjærgård.

Reddet av været?

I motsetning til da «Estonia» gikk ned, var det skyfritt da alarmen gikk, og etterhvert sol. En ikke uvesentlig forklaring redningsaksjonen gikk smertefritt.

I morgentimene ga direktører og informasjonssjefer knappe, nervøse kommentarer til TV, og fortalte lite mer enn hvilke nødnummer pårørende kunne ringe til. Allerede i morgentimene kunne Veritas fastslå at det ikke er noen mangler ved maskinen på ferga. Seinest i mars ble maskinen hvor brannen brøt, ut sjekket av fagfolkene. Brannårsaken er fortsatt ei gåte.

Før de 1167 passasjerene blir busset, toget eller flydd hjem i dag, blir en av Color Lines viktigste oppgaver å informere pårørende. Ei beredskapsgruppe fra rederiet og politiet bistå fra i morges passasjerene og de pårørende. Tre telefonlinjer ble opprettet for å gi informasjon til pårørende.

For - med «Estonia» og «Scandinavian Star» i minnet - er det ingen tvil om at fergebrannen skaker oss opp.

Sulten

På kaia i Oslo i morges sto da også venner og familie og ventet, ei lita stund uvitende om tragedien som ble avverget der ute i den svenske skjærgården. Tyske Johannes Jochum hadde overnattet i bobilen og ventet på sin kone og 15-årige datter da han i morges fikk vite om brannen.

- Det er klart jeg ble redd, fortalte han.

- Men så fikk jeg vite at ingen var skadd, heldigvis.

Eller som den nybergede passasjeren Knut Gran svarte i Gøteborg i morgentimene, da den svenske reporteren spurte:

- Hva skal dere gjøre nå?

- Nå skal vi spise.