Marginer fra katastrofe

GARDERMOEN (Dagbladet): Sju ganger har fly kjørt utfor takse- og rullebanene på Gardermoen. Hendelsene skremmer de trafikkansvarlige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg kan ikke si at sikkerheten er god nok når vi har hatt slike uregelmessigheter som vi har opplevd. Det viser at marginene er i ferd med å forsvinne for oss. Etter halvannen vintersesong har vi fått så mye erfaring at vi må bli enda forsiktigere for å ivareta sikkerhetsmarginene, sier direktør for lufttrafikktjenesten, Einar Tafjord.

Bekymring

- Ingen må undervurdere farene ved et sammenstøt mellom fly i lav hastighet. Det er så mye drivstoff inne i bildet at det ville blitt en alvorlig ulykke, advarer Tafjord.

Hittil har trafikken blitt avviklet ved å holde svært god avstand mellom flyene på bakken når taksebanene og oppstillingsplassene har vært glatte som en nypolert skøytebane.

- Gardermoen er blitt reddet fra alvorlige flyulykker på grunn av luftfartens innebygde sikkerhetsmarginer. Vi deler Norsk Flygerforbunds bekymring for sikkerheten på OSL, sier Tafjord.

Flygerforbundets leder Harald Stephansen mener at sikkerhetsnivået på Gardermoen kvalifiserer til plass i kategorien «kritisk mangelfull».

- Vi har fått nok advarsler til å være ytterst forsiktige, sier Tafjord.

Kjemikalier

Nå har flyplassledelsen bestemt seg for å stenge når forholdene blir for tøffe.

SAS protesterer og krever at flyplassen raskt får bedre rammebetingelser for bruk av kjemikalier.

- Vi har operasjonelle forhold som ikke er tilfredsstillende. Sikkerhetsmarginene presses mer enn vi liker, sier Stein Nilsen som er direktør for SAS'norske stasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OSL-direktør Einar Tafjord mener at kapasiteten og punktligheten på Gardermoen kunne vært den samme nesten hver eneste dag året rundt hvis det ikke var begrensninger i bruken av kjemikalier.

Unntakene er når forholdene blir så ekstreme at ising ødelegger flymotorene, slik det skjedde 14. desember i 1998.

Bare økt bruk av kjemikalier kan forhindre ulykker på glatta. Ved underkjølt regn nytter det ikke å koste, skrape eller slipe bort isen.

- Nei, det eneste som nytter er å legge ut kjemikalier før nedbøren kommer. Da fryser det ikke når det regner på en kald bakke, sier Tafjord.

Forbud

Miljøbestemmelsene forbyr enhver bruk av kjemikalier rundt oppstillingsplassene og de midtre delene av flyplassen.

Flyplassen kan også bli stengt når jordsmonnet ikke tåler mer kjemikalier på rullebanene i perioder med mye underkjølt regn.

Derimot har OSL ingen problemer med å takle stabilt vintervær med kulde og snø. Med nytt utstyr renser vedlikeholdsgutta de tre kilometer lange banene på 12- 15 minutter. Ingen gjør det raskere i hele verden.

NESTENULYKKE: I fjor skled en SAS-maskin ut av rullebanen. ingen ble skadd.