Marinens luksus-cruisere var privat leketøy

Offiserer har i årevis brukt marinens luksuriøse cabincruisere privat. Nå får de kjeft for bruken og for at de ikke har kvittet seg med båtene for å spare penger. Marinen fnyser av kritikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kysten rundt ligger sju sivile cabincruisere i millionklassen. I Bergen disponerer admiralen en Princess 45 ved navn «Marstein». Offisielt skal båten brukes til representasjon og troppetransport. Båten kostet ny i 1994 4,6 millioner. I dag er verdien nærmere to millioner.

Ansvarlig for «Marstein», orlogskaptein Niels Otto Børresen på Haakonsvern Orlogsstasjon, innrømmer at Princessen er brukt privat.

- Etter at den nye admiralen Ove Steen-Olsen tok over som sjef i august i fjor, er ikke båten brukt til private gjøremål. Men tidligere ble den brukt en god del privat, blant annet til fisketurer, sier Børresen.

Småpenger

Generalinspektør for Sjøforsvaret, kontreadmiral Hans Kristian Svensholt, sier cabincruiserne ikke er mye i bruk. Representasjonsbåten «Elida» ligger under hans kontroll. En Royal Yacht på 43 fot.

- Kan båtene brukes privat, for eksempel til fisketurer?

- Nei, båtbruken skal være jobbrelatert, eller så skal gjestene være invitert av marinen. Fisketurer eller andre turer av privat karakter er forbudt.

- Det koster mange penger å ha en båt liggende i Oslo, som dere bruker kanskje ti ganger i året. Hvorfor leier dere ikke heller en båt når dere trenger den?

- Vi snakker om småpenger, sier Svensholt.

Leder av forsvarskomiteen på Stortinget, Hans J. Røsjorde (Frp), mener Forsvaret har en arrogant holdning til problemstillingen.

- Jeg kjenner til «Elida»-båten i Oslo. Og jeg skjønner at det er viktig å regne på om det lønner seg å leie i stedet for å eie. Skulle jeg velge, ville jeg heller brukt pengene på den historiske museumsbåten «Hitra», som har problemer med finansieringen, sier Røsjorde.

Sløser


Redaktør Carsten O. Five i Dine Penger mener marinen sløser med pengene.

- Vanlige regnestykker går ut på at det lønner seg å leie i stedet for å eie. Marinen burde regne på hvor mye båtene koster hver time. Med åtte- ti turer i året skal det mye til at det ikke lønner seg å leie, sier Five.