Marit Christensen misbrukt i kjøttreklame

Opplysningskontoret for kjøtt bruker «Moskva-Marit» i markedsføring av grillparty. - Jeg føler meg misbrukt, sier NRK-kjendisen til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kontoret har produsert 60 000 gratis postkort som er utformet som en invitasjon til grillparty. På kortets «sjekkliste» blir man oppfordret til å ta med blant annet grill, godt humør, kjøtt, «hu pene søstra di» - og «Moskva-Marit». Det står en rød strek over «Moskva-Marit», men det er lett leselig.

Flere tolkninger

- Dette kan tolkes på flere måter. Alt fra at det er meget ærekrenkende til noe morsomt og positivt. Jeg reagerer på at jeg ikke er kontaktet, og derfor føler jeg meg misbrukt, sier Marit Christensen - eller «Moskva-Marit» som hun ble kalt etter mange år som korrespondent for NRK i det tidligere Sovjetunionen. Siden har hun vært et kjent TV-ansikt og en gjenkjennelig og markant stemme i NRK Radio. I dag er hun redaktør i NRK2.

- Hvis jeg hadde visst at et slikt kort var på vei, ville jeg om nødvendig ha gått rettens vei for å få stoppet det, sier Christensen.

- Hvorfor tror du Opplysningskontoret for kjøtt har brukt deg i reklame for kjøttgrilling?

- Jeg har ikke lyst til å tolke dette på noe vis utover at dette er misbruk av meg som person. For det er ingen tvil om hvem som er «Moskva-Marit». Mitt navn vekker tydeligvis følelser på et eller annet vis. Avsky, glede eller sorg. Hvis ikke hadde neppe mitt navn stått på postkortet, sier Christensen. Hun ønsker ikke å kommentere reaksjonene som Dagbladet har fått på postkortet. Flere karakteriserer kortet som usmakelig personhets.

- Jeg føler at det ikke er noe galt med meg, sier hun.

Ber om forklaring

- Som kjendis får du ganske tykk hud, men det er visse etiske regler som må overholdes i forhold til medmennesker, uansett om man er kjendis eller ei, sier Christensen. Hun mener at det er en forutsetning at man får samtykke når man bruker personer i reklamesammenheng.

- Jeg har ikke hørt noe fra Opplysningskontoret, sier hun, og er lei seg for utviklingen med at kjente personer blir misbrukt av reklamebransjen. Hun er også tidligere blitt brukt i reklamesammenheng uten å ha blitt forespurt.

I går skrev hun brev til Opplysningskontoret for kjøtt der hun ber om en forklaring på hvorfor hun er brukt i kjøttreklamen.

- Jeg vil vurdere tilbakemeldingen fra kontoret sammen med min advokat, sier Christensen, som smiler av «unnskyldningen» fra reklamebyrået som har laget kortet. Byrået hevder at det hele er en korrekturglipp.

Hun vil ikke kommentere saken ytterligere før hun får en forklaring fra Opplysningskontoret for kjøtt.

I KJØTTREKLAME: NRKs tidligere Moskva-korrespondent og nå redaktør i NRK2, Marit Christensen, føler seg misbrukt av Opplysningskontoret for kjøtt.
KORTET: Slik ser postkortet ut. «Moskva-Marit» ramses opp blant grillmat og tilbehør.