Marius skal lære av Hollywood

Marius Holst og en rekke andre norske filmtalenter sendes på skolebenken for å lære hvordan de skal lage filmer med kommersiell suksess. Fagfolk fra Hollywood er læremestre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Målet er å få den kommersielle tankegangen inn i norsk film, sier Trygve Diesen i Nordisk Film- og TV-fond, som står bak talentseminaret.

Flere prisvinnende filmregissører er hentet inn for å gi norske filmarbeidere inspirasjon.

Til all evighet

- Det norske filmmiljøet kan ikke lage filmer for offentlige midler i all evighet hvis ikke folk vil se filmene, mener Diesen.

- Nå er det på tide at en ny generasjon filmfolk her hjemme reiser kjerringa, sier han.

I 1994 gikk kun fire av 100 kinogjengere på norsk film. Siden har blant annet «Kristin Lavransdatter» sørget for at det har blitt noe bedre, men det er likevel en kjensgjerning at norsk film generelt ikke har taket på publikum.

- Det er et problem for norsk film at den ses av for få. Tallene er skremmende lave. Nå må noe gjøres, sier Diesen.

Tenke annerledes

Den første helga i august samler film- og TV-fondet talenter fra hele Skandinavia. Så vel regissører som produsenter og manusforfattere. Fra Norge kommer blant annet Maria Sødahl, Erlend Loe, Morten Evelid, Nina Grünfeldt, Edvard Dreyer, Knut Eide og Marius Holst.

De fleste av dem relativt ubeskrevne blad, men alle sammen personer som etter Nordisk Film- og TV-fonds skjønn vil dominere norsk film i framtida.

- Det norske filmmiljøet befolkes nå av mange nye typer som tenker annerledes. Med seminaret håper vi å kunne gi dem et kreativ løft samtidig som det vil bli fokusert på kommersiell tankegang, forteller Diesen.

Ingen trylleformel

Blant de som skal gi lærdom til de norske talentene er «Änglagård»-regissør Colin Nutley, Oscar-vinner Hans de Weerf, Andy Patherson, Lynda Miles og Roddy Doyle som lagde «The Commitments».

- Dette ser spennende ut, mener Marius Holst, 90-tallets kanskje mest omtalte regidebutant her hjemme.

- Det er masse man kan lære, ikke minst med tanke på å gjøre prosjektene lønnsomme. Jeg er nysgjerrig på hvordan man tenker og hva slags strategier man benytter, sier Holst.

- Men jeg regner ikke med å få noen trylleformel. Tror ikke det er slik at en film blir kassasuksess bare man bestemmer seg for det. Men seminaret virker proft. Jeg har store forventninger, avslutter Holst.

NB! Holst er i disse dager i ferd med å sirkle seg inn mot et manus som kan bli «Ti kniver i hjertet»s oppfølger.