Martin flyr i flint

FORNEBU (Dagbladet): - Luftfartsverket skulle vært min partner. I stedet har etaten bedratt meg, raser Martin Schanche. Nå planlegger han å dra til Sverige for å ta helikopter-lappen. Deretter vil han vurdere å saksøke Luftfartsverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mr. Rallycross taper tusenvis av kroner i øvelsestimer og tapt arbeidsfortjeneste fordi han holdes på bakken.

Som kjent nektes han å ta helikopter-lappen fordi UP i fjor tok ham i å kjøre for fort - med privatbilen.

- Det som gjør meg forbannet er at jeg blir satt i bås med narkotikaforbrytere og voldtektsmenn. Jeg straffes på lik linje med dem - fordi jeg kjørte for fort. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må gå på trynefaktor.

Gir ikke Samferdselsdepartementet ham medhold i klagen innen påske, flyr han opp i Sverige. Og kan så fly i Norge...

Martin har 66 timer i lufta, elevbevis, besto teorieksamen med glans i desember og får de beste skusssmål som helikopterpilot. Han betalte inngangspenger for å fly opp, men ble stanset i siste liten. Ingen som er bøtelagt det siste året får fly opp, har Luftfartsverket bestemt.

- Galskap

- Dette er galskap. De kan ikke vise oss noen lovhjemmel. Vi har ingen retningslinjer å forholde oss til. Luftfartsverket handler som de selv vil, sier Ole Aronsen, leder av flyskolen European Flight Center på Fornebu.

- Uten hjemmel har Luftfartsverket stanset Martin og ytterligere tre av våre elever. En av dem skal bli yrkesflyger, og er blitt satt på bakken fordi han har fått en mulkt for å kjøre med en 16 cm for lang trailer!

- Vi bruker 70 prosent av vår arbeidstid på parimølle-virksomhet med etaten, og får bare faenskap tilbake. Dette truer flyskolenes eksistensgrunnlag. Vi vurderer faktisk å flagge ut, sier Aronsen.

Nekter å svare

Luftfartsverket har tidligere sagt til Dagbladet at de handler etter Samferdselsdepartementets ønske.

Generelt bekrefter avdelingsdirektør Thorbjørn Lothe i departementet at de har fått en rekke klager på etatens sertifikatavdeling. Men han nekter å svare på hvorvidt de er rimelig å sette Schanche i samme bås som forbrytere.

- Dette går på det med respekt for lover og regler. Men nå har vi fått en klagesak på bordet, så for vi se om det medfører at Luftfartsverket må endre praksisen, sier Lothe.

SERTIFIKAT-SAKEN: -Det som gjør meg forbannet, er at jeg blir satt i bås med narkotikaforbrytere og voldtektsmenn, sier Martin Schanche. Lederen av flyskolen, Ole Aronsen, kaller Luftfartsverkets praksis galskap.