Massiv asteroide med egen måne passerte jorda

Kom forbi jordkloden i en bratt vinkel i 77 000 kilometer i timen.

MASSIV: Den massive asteroiden «1999 KW4» passerte lørdag ettermiddag jordkloden. Den har en egen måne. Foto: NASA / Wikimedia CommonsVis mer

Asteroiden «1999 KW4» passerte lørdag jordkloden, melder NASA. Asteroiden ble først oppdaget for over 20 år siden og er så stor at den har sin egen måne.

The Smithsonian Astrophysical Observatory's Minor Planet Center har klassifisert «1999 KW4» som en «potensielt farlig asteroide» fordi den kommer relativt nær jorda, skriver Space.com.

Det er imidlertid ingenting å bekymre seg for. Med nært menes 5,1 millioner kilometer fra jorda – omtrent 13 ganger avstanden mellom jorda og månen.

Asteroiden utgjør dermed ingen fare. Den har kommet nær jorda fire ganger siden den ble oppdaget av Lincoln Laboratory's Near Earth Asteroid Research (LINEAR) 20. mai 1999.

Kom i en bratt vinkel

Asteroiden passerte jorda i en bratt vinkel og beveger seg i over 77 000 kilometer i timen.

Selv om asteroiden nå har passert oss skal det være mulig å se den med teleskop i flere dager framover. Asteroiden vil ikke bevege seg så nær jordkloden igjen før 25. mai 2036, skriver CBS News.

Det er planlagt observasjoner av «1999 KW4» fra Arecibo-observatoriet i Puerto Rico fra 29. mai til 7. juni, melder EarthSky. Astronomer skal også studere den fra NASA’s Goldstone Solar System Radar i California fra 26. til 31. mai.

Den skal også være synlig for amatører om man har et godt teleskop.

SKAL OBSERVERES: Asteroiden skal observeres ved flere observatorier. Foto: NASA / Wikimedia Commons Vis mer

Går i bane

Det astronomer finner svært interessant med asteroiden er dens spesielle form.

«1999 KW4» består av to bergarter. Den store er ifølge NASA omtrent 1,3 kilometer bred og formet som en snurrebass. Den minste er lengre og strekker seg 0,57 kilometer langs sin lengste dimensjon. Den peker lengderetningen mot sin mye større tvilling.

Observasjoner antyder at dens måne går i bane hver 16 time med en distanse på 2,6 kilometer.

Etter at asteroiden passerer jorda vil ingen kjent asteroide på denne størrelsen nærme seg vår planet før 2027. 6. juni 2027 er det ventet at asteroiden kalt «4953 1990 MU» skal passere planeten vår.