FÅR KRITIKK: MasterCards fotball-VM-kampanje får høre det på sosiale medier. Foto: Skjermdump/Twitter
FÅR KRITIKK: MasterCards fotball-VM-kampanje får høre det på sosiale medier. Foto: Skjermdump/TwitterVis mer

Mastercard i fotball-VM

Mastercards VM-kampanje refses

Brasils landslagstrener kritiserer kortgiganten.

MasterCard har vært en av Brasils hovedsponsorer siden 2012. Nå har kortselskapet provosert med en oppsiktsvekkende kampanje.

- For hvert mål Messi eller Neymar jr. scorer, vil 10 000 barn få et måltid, heter det i reklamen.

Prosjektet er et samarbeid med FNs World Food Programme. Flere medier har skrevet om saken, blant annet nyhetsbyrået Reuters.

- Hvis de scorer selvmål, tar MasterCard mat vekk?

Forbeholdet om måltidet for fattige barn gjør at flere reagerer. Journalisten Jake Humphrey er blant kritikerne.

- Så MasterCard har åpenbart pengene. Men de sultne, underernærte barna får bare mat hvis Messi og Neymar gjør et godt VM?!?!?, skriver han på Twitter.

- Hvis de scorer selvmål, tar MasterCard mat vekk fra barna da?, spør en annen tvitrer, noe sarkastisk.

Spillerne Neymar da Silva Santos Junior og Lionel Messi er blant verdens beste fotballspillere.

Også Brasils trener, som går under navnet Tite, reagerer på kampanjen.

- MasterCard, jeg skal fortelle dere noe. Denne donasjonen er veldig flott. Og det vil den fremdeles være hvis dere gir måltider hvis alle Argentinas og Brasils spillere scorer, sier han.

- Surmaget

Tite får støtte av professor ved Institutt for markedsføring ved BI, Lars Olsen.

- Det synes jeg er et poeng. Fotball er et lagspill, og da er det unødvendig å trekke ut enkeltpersoner på denne måten.

Han mener MasterCard enkelt kunne gjort kampanjen bedre med noen små grep.

- De kunne jo heller sagt at hver gang det blir scoret et mål i hele VM, så kunne de gitt en sum. Da hadde de blitt koblet til VM på en mer positiv måte, sier han.

Likevel synes han ikke kampanjen er utelukkende negativ, og mener reaksjonene som har kommet er noe voldsomme.

- Det blir litt moralistisk. Det er mange eksempel på slike kampanjer, men her får jo tross alt 10 000 barn mat hvis dette skjer. Reaksjonene blir litt surmaget, sier han.

Olsen peker også på at kampanjen har en tosidig effekt som mange nok ikke tenker over.

- Det er jo vanlig med slike kampanjer opp mot fotball. Det handler ikke bare om barn som får mat og at man kobler det mot VM, men det skaper jo også oppmerksomhet rundt det at barn i verden sulter. Der viser MasterCard at de tar et ansvar, og oppfordrer dermed folk til å være opptatt av dette også. Det skjer uavhengig av hvor mange måltider de ender opp med å kjøpe, sier Olsen til Dagbladet.

Til Independent sier en talsperson for MasterCard at de har gitt måltider til over 90 millioner mennesker.

- Men med mer hjelp, kan vi nå mange flere millioner. MasterCard er en verdifull partner for FNs World Food Programme, og har de siste fem årene investert mange millioner i deres livreddende arbeid, sier talspersonen.