MATAVFALL: Kundene reagerte da de så hvordan det så ut inne på McDonalds i Nedre Langgate i Tønsberg. FOTO: Privat
MATAVFALL: Kundene reagerte da de så hvordan det så ut inne på McDonalds i Nedre Langgate i Tønsberg. FOTO: PrivatVis mer

Matavfallet lå strødd utover gulvet på McDonalds

Da Petter Christensen tok bilder av matavfallet truet personalet med å ringe politiet. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Petter Christensen fra Oslo hadde vært på Slottsfjellfestivalen med noen venner da de gikk inn på McDonalds i Nedre Langgate i Tønsberg, like før klokken 04.00 natt til lørdag. Synet som møtte dem ble raskt et samtaleemne.

Det var Tønsbergs Blad som først omtalte saken.

- Det så rett og slett helt jævlig ut. Skikkelig uproft, sier Christensen til Dagbladet.

På gulvet fløt det av matavfall, og Christensen begynte å ta bilder. På dette tidspunktet var McDonalds et gatekjøkken, siden restauranten er stengt om natten.

- Alle som var der snakket jo om det, så jeg begynte å ta bilder. Jeg tenkte at man kan jo ikke holde på sånn.

- Truet med politiet

TOK BILDER: Petter Christensen var blant flere som reagerte på at matavfallet lå utover gulvet. FOTO: Privat. 
TOK BILDER: Petter Christensen var blant flere som reagerte på at matavfallet lå utover gulvet. FOTO: Privat.  Vis mer

Christensen forteller at han raskt ble stoppet av en kvinnelig ansatt.

- Hun sa at de hadde altfor mye å gjøre, og at dette skulle ikke jeg legge meg opp i. Hun ville ikke innrømme at det så helt ille ut, og sa at dette var en unormal situasjon på grunn av Slottsfjellfestivalen. Men det er jo ikke umulig å tenke seg at det kommer mange folk når Slottsfjell har holdt på i mange år, sier han.

- Jeg skulle gjerne tatt flere bilder, men da ble jeg truet med politiet, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Christensen forteller at samtalen var rolig, men at han reagerte på måten han ble møtt på.

- Så klart skjønner jeg at det er hektisk under Slottsfjellfestivalen, men de kunne ihvertfall smilt og sagt at de skulle rydde opp. Grunnen til at jeg sendte inn bildet var at de oppførte seg så dårlig da jeg sa ifra, sier han.

BAK DISKEN: - Det var rett og slett skikkelig uproft ut. Alt annet enn voksent, sier Christiansen. Foto: Privat
BAK DISKEN: - Det var rett og slett skikkelig uproft ut. Alt annet enn voksent, sier Christiansen. Foto: Privat Vis mer

600 mennesker innom

Anders Spiten, eier for McDonalds-restauranten, sier at gårsdagens natt var en av de travleste nettene i løpet av året.

- Vi jobbet for å betjene de mange feststemte festivalgjestene som ønsket å få seg en burger midt på natta. På det aller meste var det nesten 600 kunder innom restauranten i løpet av en time. Dette betyr at det til tider kan være utfordrende å betjene så mange mennesker, men vi opplevde at alle fikk det de ville ha.

McDonalds-eieren understreker at det viktigste for dem er å ivareta matsikkerheten, samtidig som kundene har en god opplevelse.

- Dette gjorde vi også i natt, selv om det på det aller mest hektiske, like før stengetid, ble en del rot på gulvet. Rot på gulvet er selvfølgelig uheldig, men har ikke noe med matsikkerheten å gjøre, forklarer Spiten.

Vurderte feiing som «lite hensiktsmessig»

Spiten var selv på jobb natt til søndag og sier at alle rutiner ble fulgt.

- Vi har strenge rutiner som vi alltid følger, men tok en vurdering om at det var lite hensiktsmessig å feie gulvet rundt bena på et høyt antall ansatte som jobbet hardt og effektivt før rushet var over.

På spørsmål om hvorfor kunden Christiansen ble truet med politiet svarer McDonalds-sjefen slik:

- Ut fra hvordan jeg kjenner situasjonen, var en av mine ansatte nødt til å ta en prat med kunden da det var på sitt mest hektiske mot den mest hektiske perioden denne natten. Ett alternativene for å løse saken, var å kontakte politiet. Dette ble heldigvis ikke nødvendig da det ble avklart at kunden ikke forsøkte å ta bilde av ansatte eller andre gjester. Av hensyn til ansatte og øvrige gjester ønsket vi at han hadde spurt oss, før han knipset i vei med kameraet sitt.

Han sier de selvfølgelig ønsker å være så åpne som mulig, men at de også vil passe på at gjester og ansatte skal slippe å bli tatt bilde av.

- Dersom personen som tok bildene følte at han ikke ble møtt med respekt, er dette selvfølgelig beklagelig, og noe vi tar til oss. Å betjene såpass mange gjester var en utrolig viktig læring for oss, og vi gjennomfører alltid en evaluering etter store begivenheter som dette. Vi setter pris på kundens tilbakemelding og tar dette med oss inn i evalueringsprosessen for å bli enda bedre til neste gang.