- Matbutikker med ulovlig alkoreklame

- Åpenbart lovbrudd av NorgesGruppen, sier Sosial- og helsedirektoratet om nettsidene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): På nettsidene sine reklamerer matvarekjedene Ultra og Meny uhemmet for flere ølmerker.

Blant merkene som markedsføres er det tyske importølet Becks, danske Tuborg, amerikanske Budweiser og andre merker som Heineken, San Miguel, Corona, Warsteiner.

Skrytes opp i skyene

Ølmerkene er markedsført med bilde og omtale. Om Becks kan NorgesGruppen fortelle:

«Becks med sin milde smak og aroma likes av de fleste, og passer til lette måltider som fisk, salater eller selvfølgelig for seg selv. Becks er et lyst og friskt øl som passer for alle anledninger,» heter det i omtalen.

Som er ulovlig, ifølge avdelingsdirektør Jens J. Guslund i Sosial- og helsedirektoratet.

- Hvis de ikke har bevilling til nettsalg, er dette et åpenbart brudd på loven, sier Guslund til Dagbladet.no.

Klare regler

- ULOVLIG: Ikke lov å markedsføre for alkohol på denne måten - hvis man ikke driver med nettsalg, mener Sosial- og helsedirektoratet. Faksimile: MENY
- ULOVLIG: Ikke lov å markedsføre for alkohol på denne måten - hvis man ikke driver med nettsalg, mener Sosial- og helsedirektoratet. Faksimile: MENY Vis mer

- Etter alkoholloven er reklame for alkoholholdig drikk forbudt. Forbudet er medienøytralt og gjelder derfor også for reklame på internett. Bilder, produkt- og prisopplysninger for alkoholholdig drikk rammes av forbudet.

I alkoholforskriftens paragraf 14-3 nr. 8 er det gjort unntak fra forbudet når opplysningene gis av innehaver av kommunal salgsbevilling som grunnlag for nettsalg. Det vil si, butikker som driver nettsalg kan legge ut bilder og nøytrale produkt- og prisopplysninger som er nødvendige for at kunden skal kunne bestille produktet over internett.

- Et likelydende unntak er gjort for Vinmonopolets nettsalgsordning, forklarer Guslund.

Tar affære

Men Norgesgruppen, som markedsfører seg selv som landets største handelshus, driver ikke med nettsalg.

- Nei, det gjør vi ikke, bekrefter informasjonsrådgiver Hege Rognlien til Dagbladet.no.

Direktoratet vil nå ta kontakt med NorgesGruppen, men Guslund sier det er for tidlig å si noe om hva reaksjonene eventuelt vil bli.

Administrerende direktør i Meny, Espen Gjerde, var i utgangspunktet ikke kjent med forseelsen, men sier til Dagbladet.no at han vil rydde opp i saken.

- Dette var jeg ikke kjent med. Vi har i utgangspunktet produktomtale av alle våre varer. Er omtalen av dette produktet i strid med alkoholloven, vil vi ta bort alt fra nettet straks. Vi tar kontakt med Sosial- og helsedirektoratet i morgen, sier Gjerde.

TIL ENHVER ANLEDNING? Kanskje, men trolig ikke på nettet.