Matematikk verdt millioner

Sir Michael Francis Atiyah ved University of Edinburgh og Isadore M. Singer ved Massachusetts Institute of Technology er tildelt Abelprisen 2004 på 6 millioner kroner.

De to regnes blant det forrige århundres mest innflytelsesrike matematikere, og får prisen for sin fremtredende rolle i å bygge bruer mellom matematikk og teoretisk fysikk.

Abelprisen for annen gang

Abelprisen ble for første gang delt ut i fjor. Det er Det Norske Videnskaps-Akademi som deler ut prisen. Den bærer sitt navn til minne om Niels Henrik Abel (1802-1829).

Niels Henrik Abel regnes som den største norske matematiker gjennom tidene. Han døde svært ung av lungebetennelse, bare 26 år gammel, men har satt dype spor etter seg i matematikken.

Erling Størmer, som leder Abelkomiteen, tror Abelprisen kommer til å bli den mest prestisjetunge internasjonale matematikkprisen med årene. Det deles ikke ut noen Nobelpris i matematikk.

Indeksteoremet

Prisvinnerne Michael Francis Atiyah og Isadore M. Singer får Abelprisen 2004 «for å ha oppdaget og bevist indeksteoremet, som knytter topologi, geometri og analyse til hverandre, og den fremtredende rolle de har hatt når det gjelder å bygge nye bruer mellom matematikk og teoretisk fysikk», for å sitere fra Abelkomiteens begrunnelse.

Under priskunngjøringen på Det Norske Videnskaps-Akademi i dag utdypet komiteens leder, professor Erling Størmer, valget av Atiyah og Singer. De beviste indeksteoremet tidlig på 1960-tallet og jobbet sammen i ca. 20 år - først med utviklingen av indeksteoremet og senere med videreføring av ideene fra teoremet.

Fysikk

Til deres store overraskelse viste det seg at teoremet hadde anvendelser også i fysikk. Atiyah og Singer ble snart de sentrale drivkreftene i å knytte matematikk og teoretisk fysikk nærmere sammen, noe som har vært til stor nytte for begge disipliner.

Både Michael Francis Atiyah og Isadore M. Singer har vært engasjert i forskningens rolle i samfunnet og hatt viktige verv i flere sentrale organisasjoner.

Begge har også mottatt flere priser og utmerkelser for sin innsats og sin forskning. Blant annet mottok Atiyah den såkalte Fields-medaljen i 1966. Dette er en meget prestisjetung pris som deles ut av International Mathematical Union til matematikere under 40 år.

Singer mottok The National Medal of Science av president Ronald Reagan i 1983. Dette er den høyest rangerte amerikanske utmerkelse for vitenskap.

Kongen skal dele ut prisen 25. mai i Universitetets aula i Oslo. Da blir det også bankett på Akershus slott.

NTB

VINNERE:</B> Sir Michael Francis Atiyah (t.v) ved University of Edinburgh og Isadore M. Singer ved Massachusetts Institute of Technology er tildelt Abelprisen 2004 på 6 millioner kroner
GENI:</B> Niels Henrik Abel døde bare 26 år gammel, men rakk allikevel å sette dype spor etter seg i matematikken.