Matmillionærene søkkrike på din dårlige tid

Disse fire mennene kontrollerer dagligvareomsetningen i Norge. Stein Erik Hagen, Sverre Leiro, Odd Reitan og Rolf Rønning tjener millioner på vårt daglige brød. De satser alle på lettvinte og raskere måltider.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I fjor brukte vi 84,5 milliarder kroner på dagligvarer, 3,3 milliarder mer enn året før.

Selv om vi har blitt mer prisbevisste og handler billig, går fortsatt om lag 14 prosent av husholdningsbudsjettet til mat.

Dagligvarekongene tjener fett på vår dårlige tid. En viktig årsak til omsetningsøkningen er salg av såkalt bearbeidet mat _ for eksempel middager du varmer på en, to, tre, opplyser representanter for kjedene.

- Bare ett kvarter er vi villige til å bruke på middagen midt i uka, mens vi kan sette av rundt en time til matlagingen i helgene, sier adm. direktør i NorgesGruppen, Sverre Leiro. Han bekrefter at dagligvarebransjen satser kraftig på ferdigmat for å beholde sine andeler av forbrukernes mager, som det heter.

Betaler for å spare tid

- Vi har en høy skilsmissestatistikk i tillegg til eldrebølgen som gjør at en-personhusholdningen øker kraftig. I tillegg spiser gjennomsnittsfamiliene middag sammen bare tre dager i uka. Dette resulterer i et økt behov for lettvint mat, sier Leiro. Han forteller at mens vi tidligere brukte mye tid på å få med oss de beste tilbudene for å spare penger, er forbrukerne nå opptatt av å spare tid - og betaler gjerne ekstra for det. Dette har ført til en økt omsetning av ferdigmat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer