MATMINISTEREN: Sylvi Listhaug oppfordrer norske forbrukere til å være mer kritiske til hva de betaler for matvarene og vil styrke konkurransen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MATMINISTEREN: Sylvi Listhaug oppfordrer norske forbrukere til å være mer kritiske til hva de betaler for matvarene og vil styrke konkurransen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Matministeren ber om møte med Lidl og Carrefour

Sylvi Listhaug mener konkurransen er for dårlig i dagligvaremarkedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  Landbruksminister Sylvi Listhaug opplyser til Dagbladet at Landbruksdepartementet har sendt brev og bedt om et møte med supermarkedkjedene Carrefour og Lidl.

- Begge disse var jo inne på det norske markedet, men forsvant ut. Det er interessant for oss å høre fra et utenlandsk selskap hvilke utfordringer det er å drive dagligvarehandel i Norge. Vi trenger å få et fullt bilde av situasjonen.

Regjeringen vår er helt klar på at konkurransesituasjonen er alt for dårlig i dagligvaremarkedet, og at det må gjøres noe. Jeg mener vi må se på flere grep, hvilke er for tidlig å si noe bestemt om nå, sier landbruksministeren.

Osteimporten Hun mener matimportørene benytter seg av at nordmenn generelt har god råd.

- Vi har sett på osteimportørene, som har ganske store tollfrie kvoter. Den osten som for eksempel kommer til Norge fra Sveits på disse tollfrie kvotene selges for to-tre ganger prisen de koster over disk i produksjonslandet, sier Listhaug.

Og fortsetter:
- Vi er vant til et høyt kostnadsnivå i Norge og til å skylde på bøndene for de høye matvareprisene. Importørene maksimerer fortjenesten og vi som forbrukere tror det må være sånn, sier hun.

Stikkprøver Landbruksdepartementet har foretatt stikkprøver på salg av tre sveitsiske ostesorter i Migros i Sveits og i Meny i Oslo:

Gruyere kostet 111 kroner kiloen i matbutikken i Sveits og 369 kroner kiloen i Norge. Appenzell: 111 kr i Sveits og 299 kr i Norge. Emmental: 105 kr i Sveits og 289 kr i Norge. Dette til tross for at importørene bare betalte ei krone kiloen i auksjonspris og ikke et øre i toll.

- Som forbrukere må vi være mer bevisste på at vi blir utnyttet, også vi som har god råd. For hvis vi ikke gjør noe, går det ut over alle de familiene som har dårlig råd og som ikke har anledning til å være med på kjøpefesten.

Det er ikke til å legge skjul på at en del av de høye matvareprisene skyldes norske tollmurer, men det er ikke den eneste forklaringen. Hittil er det alltid tollmurene som trekkes fram. Det blir feil, sier Frp-statsråden.

Omfavnet Sylvi Listhaug har hatt et tøft debutår som historiens første landbruksminister fra Fremskrittspartiet.

- Jeg har fått gjort langt mer enn jeg hadde drømt om, sier hun.

- Det som har overrasket meg mest det siste året var da Torbjørn Johannson, konserndirektør i NorgesGruppen, dukket opp foran Stortinget 20. mai sammen med bøndene og holdt appell.

At en mann som har tjent hundrevis av millioner på bøndenes produkter og som er en av landets rikeste menn, omfavnes av bøndene, må jeg si jeg stusset på, sier Listhaug.

Ta ned myten - Hvordan opplever du selv matvarebransjen når du er i butikken og handler?

- Jeg lurer jo på hvorfor varer som vi importerer koster så mye mer her hjemme enn i utlandet. Derfor fikk jeg ideen om å sende en medarbeider til Sverige for å sjekke priser for å sammenlikne. Det bidro til å ta ned myten om at det bare er norske landbruksprodukter som er dyre. Prisforskjellene er større enn du kan forklare med dette, sier Sylvi Listhaug.

Bevissthet
Hun er glad for å ha startet en debatt om matvareprisene.

- Det fører til høyere bevissthet. Bransjen selv hevder jo at vi bruker så liten andel av lønna vår på mat. De tar utgangspunkt i gjennomsnittsforbrukeren.

Jeg mener det er viktig å huske på alle dem om ligger under gjennomsnittslønnen. Vi må også ta hensyn til dem og gjorde beregninger som viste at for eksempel en førskolelærer med to barn, utfra SIFO-beregningene, bruker 25 prosent av inntekten sin på mat. Det er mye.

Press på kjedene Listhaug mener vi skal være glade for at ikke prisene i Norge er politisk styrt.

- I motsetning til mine rødgrønne forgjengere er jeg interessert i matprisene og mener de er for høye. Nå setter vi mer press på kjedene.

Så sier folk til meg: «Du er bare opptatt av bulkvarer, priser og ikke kvalitet.» Det er selvfølgelig ikke riktig. Vi har jo i dette jordbruksoppgjøret, som var ganske utskjelt, styrket bøndenes mulighet for osteproduksjon, for at de kan spesialisere seg, utnytte råstoffene, omsette selv og ta mye mer av fortjenesten.

Her har det skjedd en revolusjon. Det viser seg at vi som forbrukere er villige til å betale mer for høy kvalitet, sier Sylvi Listhaug.