Matprisene må ned 20- 30 prosent

- Mange norske landbruksvarer må bli 20- 30 prosent billigere. Det er helt nødvendig for å øke konkurransedyktigheten og redusere grensehandelen, sier Per Roskifte, direktør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon vil vite hvorfor det er så dyrt, og hvem som tjener på det. Derfor inviteres nå alle de store aktørene i matvaremarkedet til å delta i en undersøkelse organisert av HSH.

Bakgrunnen for at Roskifte tar til orde for omfattende priskutt, er det stadig voksende gapet mellom prisene på norske landbruksprodukter og prisene på de tilsvarende varene i våre naboland.

- De norske matvarene er dyrest i Europa. Norske landbruksprodukter er i alle fall 20 prosent dyrere i snitt enn de svenske. Dette gir en voldsom økning i grensehandelen, og går utover den norske omsetningen, sier Roskifte som er direktør for HSHs dagligvareseksjon.

Ytterligere priskutt

For å hente inn prisforskjellen mener Roskifte at mange norske landbruksprodukter må bli 20- 30 prosent billigere. Han framhever spesielt at vi må få billigere norsk svinekjøtt.

Men en slik prisreduksjon er ikke nødvendigvis nok i framtida. Ifølge Roskifte har EU som målsetning å redusere prisene på landbruksvarer med 15- 30 prosent i kommende år.
- Klarer EU å realisere denne målsettingen, har vi et nytt problem. Da må vi gå ytterligere ned i pris for å hente inn differansen. Hvor stor prisreduksjon som da blir nødvendig, er umulig å si i dag, sier Roskifte.

- Hensikten med utredningen er å finne ut hvilke produkter vi ikke er konkurransedyktige på. Og vi vil kartlegge hvilke ledd i produksjonen som er for kostbare sammenliknet med Sverige og Danmark. I stedet for at de ulike aktørene skylder på hverandre, trenger vi en objektiv oversikt, sier Roskifte.

Dialog med bøndene

Hakon-Gruppen er villige til å legge alle sine kostnadskort på bordet i en slik utredning. De er enig i at prisene bør kuttes.

- Vårt mål er å gjøre dagligvarene i Norge billigere. Vi er nå i dialog med Norges Bondelag for å nå dette målet, sier informasjonsdirektør Bjørn Richard Johansen i Hakon-Gruppen.

Informasjonssjef i Tine Norske Meierier, Stein Drogseth, mener priskutt på landbruksvarer er et politisk spørsmål.

- Jordbruksavtalen setter rammene for våre priser Men på grunn av prispress må vi effektivisere innenfor disse rammene, sier Drogseth.