Matprisene må ned 20- 30 prosent

- Mange norske landbruksvarer må bli 20- 30 prosent billigere. Det er helt nødvendig for å øke konkurransedyktigheten og redusere grensehandelen, sier Per Roskifte, direktør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon vil vite hvorfor det er så dyrt, og hvem som tjener på det. Derfor inviteres nå alle de store aktørene i matvaremarkedet til å delta i en undersøkelse organisert av HSH.

Bakgrunnen for at Roskifte tar til orde for omfattende priskutt, er det stadig voksende gapet mellom prisene på norske landbruksprodukter og prisene på de tilsvarende varene i våre naboland.

- De norske matvarene er dyrest i Europa. Norske landbruksprodukter er i alle fall 20 prosent dyrere i snitt enn de svenske. Dette gir en voldsom økning i grensehandelen, og går utover den norske omsetningen, sier Roskifte som er direktør for HSHs dagligvareseksjon.

Ytterligere priskutt

For å hente inn prisforskjellen mener Roskifte at mange norske landbruksprodukter må bli 20- 30 prosent billigere. Han framhever spesielt at vi må få billigere norsk svinekjøtt.

Men en slik prisreduksjon er ikke nødvendigvis nok i framtida. Ifølge Roskifte har EU som målsetning å redusere prisene på landbruksvarer med 15- 30 prosent i kommende år. - Klarer EU å realisere denne målsettingen, har vi et nytt problem. Da må vi gå ytterligere ned i pris for å hente inn differansen. Hvor stor prisreduksjon som da blir nødvendig, er umulig å si i dag, sier Roskifte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer