DYKKER: Undervannsfarkosten Bluefin-21 bruker sonar til å lete etter det savnede Malaysia Airlines-flyet. Foto: REUTERS/U.S. Navy/NTB Scanpix
DYKKER: Undervannsfarkosten Bluefin-21 bruker sonar til å lete etter det savnede Malaysia Airlines-flyet. Foto: REUTERS/U.S. Navy/NTB ScanpixVis mer

Måtte avbryte søket etter mysterieflyet

Vannet ble for dypt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Letemannskaper måtte avbryte det første undervannssøket etter det savnede Malaysia Airlines-flyet utenfor vestkysten av Australia. Årsaken er at den ubemannede undervannsfarkosten, som gransker havbunnen med sonar, protesterte mot vanndybden.

- Etter rundt seks timers søk, oversteg Bluefin-21 dybdegrensen på 4500 meter. Den innebygde sikkerhetsmekanismen brakte den tilbake til overflaten, heter det i en uttalelse fra australske Joint Agency Coordination Centre (JCAA).

Senteret, som ble opprettet for å koordinere søket etter det bortkomne Boeing 777-flyet med 239 personer om bord, sier de seks timene med data nå blir analysert. Undervannsfarkosten gjenopptar søket straks forholdene tillater det.

Søket på havbunnen ble iverksatt etter at det ble stille fra det som trolig er flyets svarte bokser. De har begrenset batterikapasitet, rundt 30 dager, og har trolig sluttet å sende ut signaler. I tillegg til å lete under overflaten, fortsetter mannskaper med de visuelle observasjonene.

- Opptil ni militære fly, to sivile fly og elleve skip deltar i dagens søk. Området som skal gjennomgås er omtrent 62 000 kvadratkilometer, skriver JCAA.

MYE HAV: Kart over dagens søkeområde. «Ocean Shield» er skipet med undervannsfarkosten som skal granske havbunnen. Grafikk: JCAA
MYE HAV: Kart over dagens søkeområde. «Ocean Shield» er skipet med undervannsfarkosten som skal granske havbunnen. Grafikk: JCAA Vis mer