I januar publiserte den australske designeren Christopher Esber bilder på Instagram for å promotere sesongens nye badetøy.
Mange bet seg derimot merke i at modellene som hadde på seg klesplaggene, hadde tydelige bikiniskiller.
Bildene har skapt heftig debatt i Australia. Hudkreft er en svært hyppig kreftform, som gjerne forbindes med soling.

- Knapt til å kjenne igjen
- Gjør meg kvalm
Tidligere deltaker i den australske utgaven av «Gift ved første blikk», Domenica Calarco, skriver på Instagram at «glamorisering av denne typen kultur gjør meg kvalm».
- Jeg bryr meg ikke om at det er sminke. Det er bare ikke kult, sier Calcaro.
Hun tar videre til orde for at kampanjen bør fjernes.

Amandas (32) «panikkangst» var alvorlig sykdom
Bidrar til skjønnhetspress
I Australia er 80 prosent av alle nye krefttilfeller, ulike varianter av hudkreft.
Folkehelseinstituttet skriver at rundt 90 prosent av alle hudkrefttilfeller har en sammenheng med UV-stråling fra sol og solarium.
Lisa Patulny, grunnlegger av organisasjonen Call Time On Melanoma, sier at det var et feiltrinn av merket å inkludere bikinilinjene som en del av reklamen.
- Når du deler bilder av badetøy på modeller med bikinilinjer, bidrar du direkte til og påvirker skjønnhetsstandarden, forklarer Patulny til den australske avisa News.com.au.

Ansiktsserum: - Elsker denne!
Ble fjernet
Nå er hele kampanjen fjernet fra Instagram. En talskvinne for merket sier at meningen aldri var å promotere det å sole seg.
- Vi tar fullt ansvar for dette kreative valget, sier kvinnen.

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!