260 NED: Mads Gilbert (t.v.) og pilot Trond Arne Nilssen diskuterer lønnstilbudet han fikk fra Norsk Luftambulanse. For å bli med videre måtte Nilssen akseptere å gå ned 260 000 kroner i lønn, forteller han. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet
260 NED: Mads Gilbert (t.v.) og pilot Trond Arne Nilssen diskuterer lønnstilbudet han fikk fra Norsk Luftambulanse. For å bli med videre måtte Nilssen akseptere å gå ned 260 000 kroner i lønn, forteller han. Foto: Ingun Mæhlum / DagbladetVis mer

Ambulansebråket i nord

Måtte gå ned 260 000 kroner i lønn for å beholde egen jobb

Firmaet Norsk Luftambulanse går heller rettens vei enn å la helikopterpilotene fra konkurrenten beholde lønna de har i dag.

TROMSØ (Dagbladet): Det har i lang tid vært krangel rundt ambulanseflyene. Men også rundt ambulansehelikoptrene er situasjonen vanskelig. I alle fall for piloter fra den tapende operatøren som søker ny jobb - og ikke vil gå ned i lønn.

Lufttransport, selskapet som tapte anbudsrunden for ambulanseflyene, har også tapt retten til å drifte ambulansehelikoptrene videre. Norsk Luftambulanse AS (NLA) gikk seirende ut av anbudsrunden, ved å tilby en bedre pris.

Såkalt virksomhetsoverdragelse, altså krav om at alle ansatte i Lufttransport blir med videre med beholdt lønnsnivå, ble det ikke stilt krav om i anbudsrunden. Dermed kan NLA tilby pilotene å søke på «egne jobber» til reduserte betingelser. 30 prosent av pilotene har valgt å slutte framfor å fortsette til dårligere lønn.

Ned 260 000 i lønn

Trond Arne Nilssen sitter på kontrollrommet på helikopterbasen ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Han går med caps fra Lufttransport AS. Etter 30 år i selskapet, er han blant dem som nå er på vei ut, selv om stortrives i jobben.

- Norsk Luftambulanse krevde at jeg skulle gå ned 260 000 kroner i lønn for å ha samme jobb som i dag. Hvem i all verden er det som kan gå med på det?

Det er pilotene med høyest lønn som rammes hardest av lønnskuttene fra NLA. Helikopterpiloter som Nilssen, med lang erfaring, tjener godt over én million kroner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NLA ikke bekymret

- Piloter står i kø for å jobbe hos oss. Jeg er ikke bekymret for rekrutteringen , sier generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse Hans Morten Lossius til Dagbladet. Han medgir at mange piloter fra Lufttransport må gå ned i lønn hvis de tar jobb i NLA, men mener likevel selskapet ligger på et konkurransedyktig lønnsnivå. Han sier det er vanlig i bransjen å kutte i ansiennitet ved jobbskifte.

- Pilotene hos oss har hatt tre års lønnsfrys fordi vi ville delta i denne anbudsrunden. Vi må likebehandle med dem også, forteller Lossius.

NLA skal om få dager overta driften av ambulansehelikoptre på de tre basene som Lufttransport har drevet frem til nå. Med det vil NLA ha driften på samtlige av landets 12 baser. Overgangen har på ingen måte skapt samme pilotkrise som for ambulanseflyene, til tross for ulikt lønnsnivå. Lossius mener det skyldes at det er et mindre anbud og at NLA allerede har en omfattende virksomhet.

- Forskjellsbehandling

Nilssen sier på sin side at han måtte le da han fikk tilbudet fra Norsk Luftambulanse. Ikke et øyeblikk vurderte han å bli med videre.

- Det handlet ikke bare om penger, men også om moral. Det er ikke bra å behandle mennesker på det viset. Man føler seg jo ikke spesielt ønsket av den nye ledelsen her, sier han og slår ut med armene.

Lønnskuttet handler om ansiennitet. NLA vil ikke regne Nilssens 30 år bak spakene som relevant erfaring. Bare en tredjedel av sin ansiennitet får han ta med seg videre. Piloter som allerede er ansatt i Norsk Luftambulanse kan dermed ha halvparten av Nilssens erfaring, men tjene langt mer enn ham.

Trond Nilssen kaller det forskjellsbehandling.

- Det Norsk Luftambulanse egentlig sier at vi som allerede jobber her ikke er like flinke i jobben som deres piloter, hevder han.

Til høsten begynner Nilssen derfor heller å fly for Sysselmannen på Svalbard.

FORBANNA: Klinikkoverlege Mads Gilbert er bekymret for akuttmedisinen i nord, og mener man må beholde kompentansen fra de som driver flyene i dag. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet
FORBANNA: Klinikkoverlege Mads Gilbert er bekymret for akuttmedisinen i nord, og mener man må beholde kompentansen fra de som driver flyene i dag. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet Vis mer

Legeveteran roper varsku

Utstyret er nede fra veggen i hangaren. En maler legger et nytt strøk på veggene i helikopterhangaren på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Ellers er det blikk stille. Bare et ensomt helikopter står ute på landingsplassen.

- Dette er et trist syn, altså.

Klinikkoverlege Mads Gilbert sukker. Også medisinsk personell ved UNN er kritisk til NLA og den videre driften.

- Vi er vant med anbud på sykehussenger og utstyr, ikke anbud på mennesker, sier han og spaserer inn i den tomme hangaren.

Allerede 1. juni overtar NLA. Gilbert sier han og kollegene frykter at Nord-Norge får et svekket akuttmedisinsk tilbud allerede neste uke når helikoptrene overtas av ny tilbyder.

- Og det er jo ikke sant at dette operatørbytte er uproblematisk slik Høie og LAT HF hevder. Som med ambulanseflyene er det konflikter og usikkerhet. Sånn går det når økonomien trumfer fagligheten.

Gilbert drar til Svalbard

I likhet med Nilssen, ønsker heller ikke Gilbert å fly på Tromsø-basen lenger. Fra vinteren av skal også Gilbert ha tjenesten på Sysselmannens redningshelikopter på Svalbard som UNN nylig fikk ansvar for å legebemanne.

- Driver du nå lønnskamp for høytlønnede piloter, Gilbert?

- Slett ikke. Kamp for sikkerhet og kvalitet krever at vi slåss for å beholde kompetansen, fagligheten, og høyspesialisert fagpersonell personell som staten har brukt millioner på å videreutdanne i dagens og tidligere kontrakter.

- Vi har flydd sammen i årevis

Gilbert sier han også er dypt bekymret for hva sykehuset mister når erfarne redningsmenn og piloter som Trond Nilssen slutter.

- Vi mister en kolossalt viktig operativ pilotkompetanse nå. Dagens piloter er utrolig verdifulle ressurser som trekker seg fordi Norsk Luftambulanse tilbyr vilkår de ikke kan leve med. Vi har flydd sammen i årevis, vi kjenner hverandre, vi har svært gode relasjoner og tillit. Når en helt ny operatør kommer inn, og bytter ut så mange folk, svekkes selvsagt tjenesten. Også daglig tilsyn og vedlikehold av maskinene reduseres og vi mister dagens ekspert-teknikere.

- Hvor alvorlig er dette?

- Som direktøren i Helse Nord Lars Vorland konkluderte da vi diskuterte den nye kontrakten: Vi får et dårligere tilbud med den nye helikopterkontrakten. Vi får et svekket akuttmedisinsk tilbud i hele Nord-Norge, Brønnøysund mister dagens kategori-3-helikopter og vi kommer til å fly langsommere og med mindre kapasitet - men det later ikke til å bry ledelsen i Helse-Nord og LAT HF, sier han.

TOMT: Mads Gilbert fortviler mens Norsk Luftambulanse gjør seg klare til å ta over helikopterdriften. Han får de ikke med på laget. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet
TOMT: Mads Gilbert fortviler mens Norsk Luftambulanse gjør seg klare til å ta over helikopterdriften. Han får de ikke med på laget. Foto: Ingun Mæhlum / Dagbladet Vis mer

Er tilbudt mer lønn

Rune Midtgaard, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse, sier pilotene deres har en maks begynnerlønn på over én million i året. At piloter som Trond Nilssen må ned i lønn ved jobbskifte, er ifølge Midtgaard helt vanlig.

- Vi er ved ansettelse av piloter bundet av tariffavtaler med våre fagforeninger som inneholder ansiennitetsprinsipper, sier han.

- Norsk Luftambulanse har, som følge av uttrykt misnøye med aksepterte vilkår fra noen ytterst få nyansatte fra Lufttransport, reforhandlet tariffavtalen med våre fagforeninger. Derfor kan vi nå tilby ytterligere to lønnstrinn, sier Midtgaard.

Mulig søksmål

Etter møte med Parat har Norsk Luftambulanse valgt å dele informasjon om selskapets status ved kontraktsoppstart i Tromsø.

- På grunnlag av dette kan de vurdere om de ønsker å saksøke Norsk Luftambulanse med krav om virksomhetsoverdragelse på vegne av medlemmer fra Lufttransport. Norsk Luftambulanse respekterer selvfølgelig denne retten iht arbeidsmiljøloven, og vil forholde seg profesjonelt til dette, sier Midtgaard.