UTBRENT: Det var en voldsom brann om bord i Scandinavian Star. Her fra bar- og restaurantområdet etter brannen.
Foto: Per Løchen / NTB scanpix
UTBRENT: Det var en voldsom brann om bord i Scandinavian Star. Her fra bar- og restaurantområdet etter brannen. Foto: Per Løchen / NTB scanpixVis mer

- Måtte ha brent 12 000 barstoler for å skape så stor skade

Stiftelsen for de pårørende i Scandinavian Star-saken legger fram ny sakkyndigrapport i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Flammene sto mange meter til værs i fire timer på akterdekket til Scandinavian Star natt til 7. april 1990.

Diskoteket ble fullstendig utbrent og bare forvridde metallrester sto igjen.

Mange barstoler

Branningeniørene Håkon Winterseth og Ståle Eilertsen i selskapet Firesafe, Norges største innen brannteknikk, har utarbeidet en ny brannrapport der de har beregnet hvor mye brennbart materiale som skulle til for å gjøre så stor skade. Det måtte være materialer tilsvarende 12 600 barstoler i diskoteket, mener de.

I virkeligheten var det drøyt hundre barstoler på den sparsommelig innredede båten. De har laget rapporten på vegne av Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

- Vi undret oss lenge over dette. Nå konkluderer vi med at et slikt skadeomfang er umulig uten at det blir tilført store mengder brennbart materiale. Det fantes ikke nok brennbart materiale på stedet, mener fagsjef i Firesafe, Håkon Winterseth overfor Dagbladet.

159 OMKOM: Det er uklart hva som skjedde da 159 omkom 7. april 1990. Foto: NTB scanpix
159 OMKOM: Det er uklart hva som skjedde da 159 omkom 7. april 1990. Foto: NTB scanpix Vis mer

Motsatt konklusjon

Rapporten presenteres på en pressekonferanse hos advokat Sigurd Klomsæt i regi av stiftelsen i dag. Klomsæt er bistandsadvokat for over 50 overlevende og pårørende etter brannkatastrofen som krevde 159 menneskeliv den 7. april 1990.

Konklusjonene står i sterk kontrast til brannrapporten som de rettsoppnevnte sakkyndige har gjort for Oslo politidistrikt. Konklusjonene ble offentliggjort på politiets pressekonferanse 9. august.

Oslo-politiet konkluderte i forrige uke med å henlegge Scandinavian Star-etterforskningen etter bevisets stilling. Det tas ikke ut tiltale mot noen personer. De mener det ikke foreligger bevis for sabotasje på båten eller at det hele var en forsikringssvindel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er mye informasjon i saken, men det er også mye tvil, konkluderte politimester Hans Sverre Sjøvold i Oslo politidistrikt.

Granskningskommisjonen

Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star presenterte brannrapporten fra Winterseth og Eilertsen for Stortingets granskningskommisjon i slutten av juni.

De tidligere SINTEF-ansatte Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland lagde brannrapporten for Oslo tingrett. De konkluderer på samme måte som da de var sakkyndige etter brannen i 1990 - nemlig at alle brannene om bord var følgebranner forårsaket av ekstrem varmeledning i skipets stålskrog.

Politiet konkluderer derfor etterforskningen med at Scandinavian Star ikke var utsatt for en omfattende sabotasje, slik stiftelsen og de ulike støtteforeningene har hevdet.

- Ikke følgebranner

Winterseth og Eilertsen mener imidlertid at varmegang i stålet umulig kan ha antent flere branner, slik politiet hevder. De ulike brannene kan ikke ha spredd seg på den måten fordi stålet ikke kan ha vært varmt nok og de hevder Pedersen og Meland må ha lagt feil beregninger til grunn for sine påstander.

- Hvis skroget på skipet hadde blitt så varmt som de påstår, ville for eksempel malingen ha blitt brun, deretter svart og så flasset av. Det ser vi ikke noen steder. Man skal ikke glemme at båten også hadde havet som nedkjølingselement. Det var dessuten store avstander og tidsrom mellom de ulike brannene, noe som bare underbygger at det ikke kan ha vært følgebranner, sier Winterseth.

«Når teorien ikke passer med de observerte faktum, så skal teorien forkastes. Dette er helt elementært og vanlig praksis. Teorien om brannspredning ved varmeledning i stålet i skipsskroget må således forkastes,» skriver Winterseth og Eilertsen i rapporten.

Totalt var det minst seks små og store branner på skipet i løpet av 38 timer.

Winterseth understreker at han og Eilertsen har gjort dette gratis på dugnad i samarbeid med stiftelsen og har ingenting å forsvare. De har benyttet standardmetoder i sine beregninger.

- Manglet diesel

Beregninger stiftelsen har foretatt viser at det manglet i størrelsesorden 120 000 liter diesel på skipets tanker. Winterseth mener svaret på katastrofens omfang ligger her.

- Etter vår vurdering er det sannsynlig at det er tilført betydelige mengder brennbar væske under flere av brannene, sier han.

Politiet avviste dette på pressekonferansen og viste til at brannmannskaper ikke hadde kjent lukten av diesel og ikke fant diesel i slukkevann.

- Diesel brenner bra og blir borte, så det er ikke så rart. Dessuten er vi kjent med at vitner ombord både har kjent diesellukt og har sett olje i slokkevannet, kommenterer Winterseth.

- Verdiløs rapport

Stiftelsen har tidligere hevdet at det ville være enkelt for personer som kjenner skipet å koble om rørsystemet slik at diesel kunne spres.

Dagbladet har snakket med Kjell Schmidt Pedersen. Han og Meland ønsker ikke å gi noen kommentarer før deres rapport er frigitt av oppdragsgiveren Oslo tingrett.

«Vår hovedkonklusjon er at rapporten fra de sakkyndige inneholder så mange feil at den er fullstendig verdiløs når det gjelder å opplyse sakens faktum,» heter det i rapporten fra Winterseth og Eilertsen, som blir lagt fram på en pressekonferanse senere i dag.