Måtte nødlande - var tom for drivstoff

Motoren stanset i lufta da flyger måtte lande på jorde i Arendal i fjor sommer.

LØSNET: Bensinlokket på flyet var løsnet. Foto: Statens havarikommisjon
LØSNET: Bensinlokket på flyet var løsnet. Foto: Statens havarikommisjonVis mer

Statens havarikommisjon har avgitt rapport etter at et småfly av typen Cessna 172 Skyhawk i fjor sommer måtte nødlande på et jorde i Arendal.

Motoren på flyet stanset i lufta da flyet nærmet seg Gullknapp lufthavn, og flygeren måtte nødlande på et jorde.

Undersøkelser viser at lokket til bensintanken på venstre side av flyet var løsnet og at begge tankene var helt tomme for drivstoff.

Ingen ble skadd i hendelsen.

Full tank

Flyet var produsert i 1970, og havarikommisjonen mener at flere modofikasjoner over tid kan ha ført til at det ikke ble ordentlig festet før flyturen.

LØSNET: Bildet viser tanklokket og hvordan det var festet. Foto: Havarikommisjonen
LØSNET: Bildet viser tanklokket og hvordan det var festet. Foto: Havarikommisjonen Vis mer

Det var en flyger og passasjer om bord i Cessna-flyet som skulle fly tur/retur Arendal - Voss på søndag 26. august i fjor. Flyet ble tanket full med 140 liter drivstoff, som skulle gi god margin for turen.

Likevel begynte måleutstyret i flyet å nærme seg «empty» raskere enn vanlig. I en høyde på cirka 800 fot besluttet pilotne å nødlande på et jorde. Han klarte å stoppe flyet på bakken, og verken fly, passasjer eller pilot ble skadd.

Venstre vinges tanklokk var imildertid løst, og lå oppå vingen.

- Med et fly som nærmer seg 50 års alder, kan det lett skje at deler over tid blir slitt og endret. Det er etter SHTs syn viktig at både flygere og vedlikeholdsinstanser følger opp slitasje, feil og mangler slik at luftdyktigheten ikke gradvis reduseres, skriver Statens havarikommisjon i sin rapport.

Berømmes

De mener flygeren burde ha forsøkt å holde høyden da han oppdaget at tanken ble fortere tom enn vanlig, for å være sikker på å nå fram til flyplassen.

- Siste del av flygingen foregikk over et skogbevokst område med få steder som egnet seg godt for nødlanding. Tilfeldigvis var det et egnet område å lande på i nærheten da motoren stanset. SHT vil likevel berømme fartøysjefen for at han beholdt roen i en kritisk fase og klarte å utføre en nødlanding som ikke påførte ombordværende eller fly noen skade, heter det i rapporten.

Saken oppdateres