SAS-streiken:

Måtte punge ut for streikebillett

Men nå snur SAS, etter å ha blitt konfrontert av Dagbladet.

OPPGITT: Trygg Jakola opplevde SAS som svært vanskelige da han ville ha pengene tilbake etter streiken i flyselskapet. Foto: Privat
OPPGITT: Trygg Jakola opplevde SAS som svært vanskelige da han ville ha pengene tilbake etter streiken i flyselskapet. Foto: PrivatVis mer

Trygg Jakola fra Vadsø hadde sammen med barnebarnet Sivert på fem år gledet seg til tur til København i begynnelsen av mai. Men da SAS-streiken slo inn for fullt og 4000 avganger ble kansellert, var familieturen en av de mange som ble rammet.

Problemene stoppet imidlertid ikke der for nordlendingen. For servicen han opplevde i etterkant, var Jakola svært oppgitt over.

Slått ut av streik

Sammen med barnebarnet skulle han fly fra Vadsø til København fra Kirkenes, og bestilte billett med avreise den 2. mai og retur den 6 mai. Billetten til den danske hovedstaden ble betalt med bonus-poeng, mens hjemreisen ble betalt som vanlig.

- Dette er en tur jeg gjør sammen med et av barnebarna mine en gang i året, og jeg og Sivert hadde gledet oss lenge, sier han til Dagbladet.

Men slik skulle det ikke bli. SAS-streiken berørte nesten 400 000 passasjerer - Inkludert Sivert og Trygg.

Ingen penger tilbake

Turen ble avlyst, og en skuffet bestefar og barnebarnet måtte se at tradisjonen ikke ble noe av denne gangen. Men det var først da Jakola skulle få poeng og penger refundert av SAS at han ble frustrert.

I stedet for at SAS tok på seg ansvaret for at hele reisen ble umuliggjort, ville de bare gi han tilbake poengene han brukte på reisen ned.

- I det jeg skjønte at vi ikke kom oss til København, gikk jeg sporenstreks inn og avbestilte billettene. Vi visste jo ikke på dette tidspunktet hvorvidt streiken kom til å vare eller ikke, sier han.

Men selv om Jakola avbestilte billettene mens streiken pågikk, fikk han i ettertid beskjed om at han ikke ville få igjen pengene han hadde lagt ut.

- Lov å bruke hodet

- Billetten min kostet 2536 og Sivert sin 2094. Det er jo ingen krise, men det er sure penger å ikke få igjen for noe vi ikke kan noe for, sier mannen.

Årsaken til at SAS bare ville refundere billetten fra Norge til Danmark, var at billettene ble bestilt i to separate transaksjoner.

- Jeg ville betale den ene billetten med eurobonuspoeng og den andre som vanlig. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte gjøre to bestillinger for å få det til. Jeg betalte til-billetten med eurobonus og fra-billetten som vanlig, forteller Vadsøværingen og legger til:

- De fleste skjønner jo at det var streiken som gjorde at vi aldri kom oss ned dit. Det at vi da ikke får returbilletten refundert, virker fryktelig firkantet. Det må være lov å bruke hodet, sier han.

Snur og beklager

Dagbladet tok kontakt med SAS etter å ha snakket med Jakola. Nå har flyselskapet vurdert saken hans på nytt, og lover bot og bedring.

- Vi ordner refusjon også av flight nummer to. Det er i utgangspunktet riktig at SAS ikke har ansvar for passasjerens videre transport ved separate bookinger, men det er rom for unntak i tilfeller der det dreier seg om samme strekning og passasjer(er) som utreisen - og som her da utreisen ble kansellert som følge av streiken, skriver Tonje Sund i SAS.

Hun legger til at det er viktig for selskapet at passasjerene får den erstatning de har krav på når trafikkforstyrrelser oppstår.

- Og vi beklager naturligvis ulempene dette har medført, skriver Sund i en e-post.