- Det er trist å se at Cubus er med på å være en del av PR-kampanjen til Qatar. Skal da barn og unge gå rundt i Norge og reklamere for dette regimet? Det blir helt feil.
Det sa tidligere talsperson for Norsk supporterallianse og en aktiv stemme i debatten rundt Qatar-VM, Gjert Moldestad, til Dagbladet onsdag morgen.

- Faller på egen urimelighet
Moldestad var sammen med flere svært kritisk til kleskjeden Cubus sin avgjørelse om å selge T-skjorter med Qatar-VM sin logo på.
- Det er fryktelig trist at små barn skal bli brukt som reklame. Jeg lurer på om Cubus egentlig har satt seg inn i hva dette innebærer og om de vet hva som har skjedd rundt denne Qatar-debatten. Jeg ser at de skriver at de har gjort det, men det kan de ikke ha gjort, sa Moldestad tidligere onsdag.

Tar grep
Dagbladet sendte en rekke spørsmål til Cubus. Pressetalsperson Julie Eckhardt bekrefter like før klokka 12.00 at de nå trekker produktene fra sine butikker.
- Cubus er klar over rapportene som har kommet om forholdene for arbeidere knyttet til VM i Qatar. Som en del av Varner jobber Cubus aktivt med menneskerettigheter i egen verdikjede. Dessverre er forholdene i Qatar noe Varner ikke kan påvirke direkte, men de er blitt belyst fra mange hold og fulgt opp av mange dyktige og spesialiserte aktører, skriver pressetalsperson Julie Eckhardt i en e-post til Dagbladet.
- Cubus har til nå valgt å stå i samarbeidet med FIFA, men har på bakgrunn av en ny vurdering besluttet å trekke produktene fra butikk og netthandel, bekrefter Eckhardt til Dagbladet.
- Hva ligger til grunn for vurderingen av å trekke produktene fra butikk og netthandelen?
- Kritikken gjorde at vi tok en grundigere vurdering. Vi tar alle reaksjoner på alvor og her måtte vi si oss enige i kritikken.
- Gjorde dere en feil ved å først selge disse produktene?
- Vi burde ha gjort en grundigere vurdering, svarer Eckhardt.
På spørsmål om de fikk mange reaksjoner på salget av T-skjortene, svarer hun:
- Nok til at vi så at det var grunn til å gjøre en ny vurdering.

Knusende rapport: - Ikke akseptabelt
- Flott signal
Når Dagbladet ringer opp Moldestad for en kommentar på avgjørelsen, blir det jubel i telefonen:
Det er veldig bra. Det er strålende at de tar til fornuften og lytter til den kritikken som kommer. Et flott signal, sier han.
Nå håper Moldestad at kleskjeden heller vil trykke opp T-skjorter med markeringer mot mesterskapet.
- Jeg håper de heller kan lage en kul kolleksjon som trekker fram den flotte lokalfotballen vi har og kanskje la seg inspirere av alle markeringene Ståle Solbakken og co. har utført.
- Lange produksjonstider gjør at dette ikke er noe vi kommer til å vurdere, skriver Eckhardt.