TRAFF HØYSPENTLEDNINGER: Helikopteret fra Norsk Luftambulanse styrtet etter å ha truffet høyspentledninger ved Sønsterudtunnelen i går. Her er havarikomisjonen på stedet. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
TRAFF HØYSPENTLEDNINGER: Helikopteret fra Norsk Luftambulanse styrtet etter å ha truffet høyspentledninger ved Sønsterudtunnelen i går. Her er havarikomisjonen på stedet. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Måtte trekke tilbake forslag om bedre høyspentmerking

Norsk Flygerforbund mener økonomiske hensyn veier tyngre enn flysikkerhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norsk Flygerforbund mener økonomiske hensyn veier tyngre enn flysikkerhet, og etterlyser bedre merking av hindringer for fly og helikoptre.

- Vi må ha klarere retningslinjer for merking av luftfartshindre, og hvilke luftfartshindre som skal merkes, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold til NRK.

Trakk tilbake forslag I 2009 la Luftfartstilsynet fram forslag en ny, skjerpet forskrift om luftfartshindringer. Men dette forslaget ble aldri innført. Luftfartstilsynet måtte trekke tilbake forslaget, som fikk kritikk fra flere hold.

- Noen mente det ikke gikk langt nok, mens andre mente det var helt urealistisk med så mye merking, sier flyplassinspektør Sverre Vebjørn Kjerpeseth i Luftfartstilsynet

Det var særlig kraftbransjen som hadde innvendinger mot de nye forskriftene.

De la fram regnstykker over hva det ville koste, og det var så skyhøye beløp at de mente det var umulig. De mente sikkerhetsgevinsten ikke sto i forhold til hvor mye det kostet. Derfor valgte Luftfartstilsynet å trekke forslaget.

Penger foran sikkerhet Flygerforbundet mener dette er nok et eksempel på at penger settes foran sikkerhet.

- Vi ser en lignende konflikt over alt i luftfarten, der sikkerhetstiltak settes opp mot økonomi. Det er en holdning vi ikke liker, og vi må sette sikkerheten på topp hvis vi skal fly trygt i et land som Norge, sier Skatvold.

Etter flere høringsrunder og utkast har Luftfartstilsynet nå sendt et nytt forslag ut på høring. Det skal erstatte nåværende forskrifter fra 2002, som både tilsynet og flygerforbundet mener har gått ut på dato.

(NTB)

TO DØDE: To døde etter en helikopterstyrt i går. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
TO DØDE: To døde etter en helikopterstyrt i går. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer