Maxi-lapp for minibåt

I 15 år har Tore Turi (48) i sin 13 meter lange elvebåt ført 12 turister i slengen langs Altaelvas bredder. Nå mener staten han trenger sertifikat for lasteskip med tonnasje på 500 000 kilo!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ/MASI (Dagbladet): Masi-mannen gruer seg til tre års opplæring langt borte fra Altaelvas stryk - i utenriksfart på de store hav.

-  Jeg har ikke noe imot å ta utdannelse. Men dette er jo som å bli tvunget til å ta flysertifikat for å føre bil, sier Tore Turi til Dagbladet.

I 15 år har han livnært seg på turisme i Finnmark. Gjennom firmaet Cavzo safari tilbyr han blant annet turer i samiske elvebåter.

Men nå trues virksomheten. Fordi elvebåtene hans tar flere enn 12 passasjerer, må Masi-mannen gå til anskaffelse av dekksoffisersertifikat klasse fem. Turi har sjekket hva som må til, og slår fast at han tvinges til flere års utdanningspermisjon. Det er Sjøfartsdirektoratet som har gjort ham oppmerksom på kravet.

Vanskelig med vikar

-  Først må jeg reise en gang i uka til Oslo for å gjennomføre et ni måneder langt kurs. Det skal vi nok greie. Verre er det at det dernest er påkrevd 36 måneders fartstid på havgående fartøy. Det betyr at jeg må legge ned drifta mens jeg er i utenriksfart, dersom jeg ikke mot formodning skulle finne en skipper som kan vikariere for meg, sier Turi.

Utenriksfart

Dekksoffiser klasse fem gir rett til å føre skip opp til 500 tonn i Østersjøen og Nordsjøen. Tar Turi sertifikatet, kan han føre både lasteskip og store trålere. I tillegg får han opplæring i medisinsk behandling, og havariskole. Det er det imidlertid lite bruk for på elva.

-  Jeg kan ikke skjønne dette regelverket. Elvebåter er det sikreste du finner. Du greier ikke å velte båtene, og gjør du det, er det jo grunt. Hadde jeg visst om dette, ville jeg aldri investert videre i denne virksomheten, sier Turi.

Nylig brukte han 2,5 millioner kroner på å utvide turistvirksomheten.

-  Dette lukter byråkrati, og jeg håper det finnes en minnelig løsning, sier Tore Turi.

Tidligere har han blitt påbudt å montere både VHF-utstyr og lanterne på elvebåtene sine som følge av nye forskrifter.

PÅ BØLJAN BLÅ: Ferske forskrifter tvinger elvebåteier Tore Turi til å ta sertifikat som kystskipper for lasteskip. - Må jeg ta sertifikatet, er det bare å belage seg på noen år i utenriksfart. Greier jeg ikke å finne en vikarierende kaptein, må jeg legge ned, sier Turi.