May-Linn Bentzen fikk sensitive papirer fra NAV ved en feil

Skjønte fort at NAV hadde gjort en alvorlig tabbe. Nå legger etaten seg flat og varsler nye endringer.

 - PROBLEMER:  - Problemet begynte i desember. Jeg søkte om gjenoptak av arbeidsavklaringspenger. Det skal normalt ta tre uker å svare på, men nå har det gått seks måneder. Foto: Lisbeth Muller.
- PROBLEMER: - Problemet begynte i desember. Jeg søkte om gjenoptak av arbeidsavklaringspenger. Det skal normalt ta tre uker å svare på, men nå har det gått seks måneder. Foto: Lisbeth Muller.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg fikk sjokk da jeg så innholdet i brevet fra NAV. Jeg tenkte med en gang at her har de gjort en gigantisk tabbe, sier May-Linn Bentzen (33) til Dagbladet.

Bentzen sitter hjemme i leiligheten sin i Arendal. Hun er trøtt, lei og oppgitt over NAV i Arendal.

- Problemet begynte i desember. Jeg søkte om gjenoptak av arbeidsavklaringspenger. Det skal normalt ta tre uker å svare på, men nå har det gått seks måneder. Jeg har ringt og klaget mange ganger. Jeg har lagt inn tre serviceklager, men ingen av dem har blitt besvart, jeg har fått høre gjentatte ganger at «saken jobbes med», men det er regn løgn, sier Bentzen.

Men dette er ikke Bentzens hovedproblem i denne saken.

- Til slutt ble jeg så irritert og lei av å vente at jeg ba om å få alle papirene mine i retur, slik at jeg kunne gå rett til ledelsen i NAV med dette, sier hun.

- Men da papirene mine kom i posten, manglet det ganske mange dokumenter. I tillegg har jeg fått de personlige papirene til en mann jeg ikke kjenner. Det står at han søker dagpenger på grunn av at han har «psykiske plager og en alvorlig sykdom». På papirene står det fullt navn, fødselsnummer, kontonummer og alt av informasjon om denne mannen, sier Bentzen.

Varsler endringer NAV i Aust-Agder legger seg flat etter denne hendelsen.

- Angående serviceklagene blir det vanskelig å kommentere på denne konkrete hendelsen, men jeg kan si at vi på generelt grunnlag kan fortelle at brukerkontakten og de positive tilbakemeldingen på vår service har økt de siste årene, sier hun.

 - PROBLEMER:  - Problemet begynte i desember. Jeg søkte om gjenoptak av arbeidsavklaringspenger. Det skal normalt ta tre uker å svare på, men nå har det gått seks måneder. Foto: Lisbeth Muller.
- PROBLEMER: - Problemet begynte i desember. Jeg søkte om gjenoptak av arbeidsavklaringspenger. Det skal normalt ta tre uker å svare på, men nå har det gått seks måneder. Foto: Lisbeth Muller. Vis mer

- Men det er en menneskelig svikt at disse papirene er puttet opp i samme konvolutt som denne brukeren. Vi beklager på det sterkeste. Dette skjer ikke ofte, fordi vi har god kvalitetskontroll hos oss, men det kan skje og beklageligvis har det det i denne sammenhengen, sier Hilde Høynes som direktør for NAV Aust-Agder, til Dagbladet.

Nå varsler hun endringer internt i NAV-systemet.

- Vi kommer til å se på hvordan vi gjør dette nå etter denne hendelsen. Vi må gå gjennom våre rutiner for å se hva vi kan gjøre annerledes for å redusere denne type avvik, sier Høynes.

Bentzen er glad for beklagelsen, men fortsatt oppgitt over hvordan systemet er lagt opp.

- I denne prosessen, som nå har vart i seks måneder, har jeg møtt så mye dårlige kundebehandlere, fått så mange merkelige svar og følt meg så dårlig. Jeg har på en måte gitt opp hele NAV-systemet, sier hun.

Har du opplevd lignendene tilfeller?
Kontakt Dagbladet og send inn mail på mav@dagbladet.no