«Mayday, mayday, mayday, mayday, mayday, mayday. Dette er 'Rocknes'. Vi kantrer i Vatlestraumen»

Dette nødropsignalet kom fra den norske kapteinen om bord på lasteskipet «Rocknes» klokka 16.30 i går ettermiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ett minutt seinere kom denne meldingen:

«Vi kantrer. Vi har 10 til 15 graders slagside».

Det er de siste ordene fra steinfrakteskipet før det kantrer.

Dagbladet kan referere innholdet i radiokommunikasjonen mellom «Rocknes», Rogaland radio og andre båter i området i Vatlestraumen i går ettermiddag. Dette er slik kommunikasjonen er muntlig gjengitt.

Klokka 16.18: «Rocknes» rapporterer til kapteinen på skipet «Baltic Trade», fordi steinfrakteskipet er på vei til Vatlestraumen. Kapteinen på «Rocknes» får beskjed om at alt er ok.

«Securite, securite. Dette er {lsquo}Rocknes' sydgående i Vatlestraumen, er der om seks minutter. Nordgående trafikk, vennligst rapporter.»

Klokka 16.30: «Mayday, mayday, mayday, mayday, mayday, mayday. Dette er {lsquo}Rocknes'. Vi kantrer i Vatlestraumen.» Kapteinen gir deretter kallesignal og kode (som i ettertid viser seg å være feil).

Nødropet blir sendt på kanal 16, nødkanalen. Meldingen høres av både Rogaland radio, Hovedredningssentralen i Sør-Norge og båter i området.

Redningsskøyta «Odd Fellow II» er på vei til Flesland: «Ok, vi returnerer.»

Også båten «Scandi Stord» er i området: «Vi er der om ti minutter.»

Omtrent samtidig er skipet «Aberdeen» på lufta: «Vi er der om en halv time.»

Samtidig er den tidligere redningsskøyta «Aril» på plass i området: «Vi er rett ved siden av deg».

Klokka 16.31: Kapteinen på «Rocknes»: «Vi kantrer. Vi har 10 til 15 graders slagside.»

Klokka 16.32: Rogaland radio: «Mayday, {lsquo}Rocknes'. Hvor mange mann er det om bord?»

Kystradioen får ikke svar fra steinfrakteskipet.

«Odd Fellow II» svarer: «Alle båter, {lsquo}Rocknes' har gått rundt i Vatlestraumen. Jeg assisterer.»

«Nordic II»: «Jeg har utstyr til å plukke opp folk. Jeg er der om tre minutter.»

«Vøringen»: «Er der om fem- seks minutter».

Et par minutter etter nødropsignalet er seks båter på stedet.

Klokka 16.33: Skipet «Nordic II»: «Rocknes har gått rundt.»

Klokka 16.35: «Odd Fellow II»: «Vi holder på å plukke opp folk.»

Over radioen blir det opplyst at det er 25 personer om bord. Redningsskøyta «Odd Fellow II» plukker opp seks av mannskapet. To blir hentet med helikopter. Den tidligere redningsskøyta «Aril» plukker opp en fra vannet.

Politiet i Bergen slår raskt full katastrofealarm. Tre redningshelikopter, ett av dem et Sea King, ble sendt til stedet like etter den første meldingen.

Nærmere 20 ambulanser ble sendt til kaiene i området og Sjøforsvaret og en rekke dykkere bisto i redningsarbeidet.

Fregatten KNM «Narvik» og kystvaktskipet «Titran», samt ytterligere tre stridsbåter ble sendt ut til den havarerte lastebåten.

«Rocknes» drev opp mot en kilometer etter at den kantret i Vatlestraumen.

RASK RESPONS: Under to minutter etter kantringen var redningsbåter på plass.
IGJENNOM SKROGET: Redningsmannskaper begynte arbeidet med å skjære seg igjennom skroget ved 21-tiden i går.
KAPPLØP MED TIDEN: Kulde, mørke og isdannelser på skroget gjorde redningsarbeidet svært vanskelig.