Mayday! Mayday!

De 130 passasjerene visste ingenting om dramatikken som pågikk i cockpiten. Plutselig begynte alarmknappene å lyse, og SAS-kapteinen reagerte umiddelbart: «Mayday! Mayday!»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hendelsen fant sted om kvelden 25. juni i år. 130 passasjerer fra Norge, Sverige og Danmark skulle reise med SK 688 fra Milano til København. Deretter skulle flyet videre til Oslo.

Men etter rundt 20 minutter bestemte den norske kapteinen seg for å returnere til Milano. Flyet nådde aldri marsjhøyden på 9300 meter. Alarmknappene begynte å lyse rett foran øynene på pilotene.

- Av en eller annen grunn klarte ikke pilotene å få flyet opp den siste lille biten. Årsaken kan være at motorene ikke ga nok skyvekraft, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS Norge.

Ifølge svenske og danske aviser kunne pilotene ha mistet kontrollen over flyet.

Motor på tomgang

MD-80-en mistet fart, og kapteinen fulgte vanlig prosedyre da han bestemte seg for å gå lavere og deretter returnere til Milano.

- Han sendte også ut et mayday for å forsikre seg om at landingsbanen var åpen, sier Revold til Dagbladet.

Etter en stund oppsto et nytt problem: Den venstre motoren gikk uten kontroll ned på tomgang. Først flere minutter seinere - etter at flyet var snudd - gikk motoren opp på normalt turtall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed kunne kapteinen gjennomføre en kontrollert landing, etter at han hadde trukket tilbake nødmeldingen.

Ifølge SAS er det ukomplisert å fly i lav høyde med bare én motor.

- Rent sikkerhetsmessig var dette en helt udramatisk affære. Kapteinen fulgte prosedyrene, sier Revold.

Ingen av de 130 passasjerene merket noe til dramatikken, men i Milano fikk de en såkalt debriefing.

Sjuer på skala

- Jeg har ikke vært med på noen liknende hendelse i løpet av mine ti år i SAS, sier sjefpilot Eric Danielsson til avisa Expressen.
Det skandinaviske flyselskapet har en tigraders skala for alvorlige hendelser. Ti er på grensen til et havari.

- På skalaen bedømmes denne hendelsen som en sjuer, sier Danielsson.
Det spekuleres i flere toerier, og hendelsen skal nå undersøkes av SAS' interne spesialister. Selskapet har blant annet sendt en henvendelse til motorprodusenten Pratt & Whitney og til Honeywell, som har utviklet systemet som kontrollerer flyet under start og landing.

UDRAMATISK:</B> Informasjonsdirektør Simen Revold mener at hendelsen var udramatisk.<br>