«Mayday, mayday»

Brått og uten forvarsel fløy SAS-flyet inn i en haglstorm som var så kraftig at det ble bulker i vingene og hull i flynesa. Kapteinen slo mayday-alarm til tårnet i Helsinki. Dette var den mest dramatiske av to nye SAS-nødlandinger i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed har det vært seks nødlandinger med SAS-fly i løpet av de siste 16 dagene.

De 63 passasjerene i SK 1700 fra Arlanda i Sverige til Helsinki i Finland fikk en lite hyggelig overraskelse da MD-81-flyet skulle gå ned for landing i Helsinki. Hagltreffene på flyet var så kraftige at vingene fikk bulker, flynesa fikk et hull og det ytterste laget av frontruta sprakk.

Haglstorm

- Ved 17-tida, da flyet var i 15000 fots høyde, kom det plutselig inn i et kraftig uvær, med haglstorm. Kapteinen kontaktet tårnet med en mayday-alarm, og ba om å få skifte kurs ut av stormen, sier flygeleder Timo Suorto på tårnet i Helsinki.

SAS-nødlandinger

Fire andre SAS-fly har måttet nødlande siden 5. juli:

  • 5. juli måtte en Fokker 50 på vei mellom Bardufoss og Evenes snu med 23 passasjerer fordi den ene motoren sluttet å virke.
  • 6. juli måtte et MD-87-fly på vei til Storbritannia med 66 passasjerer nødlande på Sola grunnet en instrumentfeil som viste overoppheting av en motor.
  • 13. juli vendte en Boeing 767 fra Singapore til Bangkok tilbake til Singapore med 190 passasjerer. Årsaken var en indikasjon om feil på høyderoret.
  • 17. juli måtte et SAS-fly på vei fra Gardermoen til Stockholm snu etter bare fem minutter i lufta på grunn av røyklukt i kabinen.

- Flyplassen ble umiddelbart satt i beredskap da alarmen gikk, men landingen var uproblematisk. Det hender fra tid til annen at slike stormer oppstår, men jeg har aldri tidligere opplevd å nødlande fly på grunn av hagl, sier Suorto til Dagbladet.

- Jeg vet ikke hvorfor flyet fløy inn i haglstormen. Vanligvis har denne flytypen en værradar som gir forvarsel om slike stormer. Men her på flyplassen er det for øyeblikket ingen værradar, og slike værfenomenener kan ikke varsles, sier flygelederen.

SAS opplyste i går kveld at værradaren i flyet ikke var slått på.

Flere problemer

En annen SAS-maskin hadde tidligere på dagen måttet lande med motorproblemer i Amsterdam. Flyet var på vei til København fra Brussel i Belgia, da den ene motoren i DC-9 41 maskinen gikk varm.

Da oljetemperaturen steg i motoren, skrudde kapteinen den av, og landet med én motor i Amsterdam.

- Flyet fikk tekniske problemer med motoren, sier Trine Løvberg, fungerende pressetalskvinne i SAS. Landingen skal ha foregått udramatisk for de 98 passasjerene og mannskapet på seks om bord.

Freddy Haugen, operativ sjef for SAS Norge, sa til Dagbladet tidligere denne uka at det er alvorlig at SAS har måttet avbryte fire flygninger de siste fjorten dagene.

NØDLANDET: Det var et SAS-fly av denne typen, MD-81, som ble skadet av en kraftig haglstorm før landing i Helsinki i går.