MC-ulykker bekymrer

Antall MC-sjåfører som omkom i trafikken i juni vekker bekymring. - Fartsnivået er for høyt, sier UP-sjefen.

BEKYMRET: Personskadeforbundet er bekymret over antall MC-førere som har omkommet i trafikken hittil i år. Her fra en ulykke i slutten mai, hvor en mann i 70-åra omkom etter kollisjon med en bobil. Foto: Øyvind Bergestig / NTB scanpix
BEKYMRET: Personskadeforbundet er bekymret over antall MC-førere som har omkommet i trafikken hittil i år. Her fra en ulykke i slutten mai, hvor en mann i 70-åra omkom etter kollisjon med en bobil. Foto: Øyvind Bergestig / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ni personer omkom på norske veier i juni. Særlig én trafikantgruppe, motorsyklistene, dominerer den dystre statistikken. Hele seks av de ni omkomne var MC-førere, viser tall fra Trygg Trafikk. Samtlige var menn.

- Vi er generelt bekymret.

Det sier Per Oretorp, assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet.

Mange har blitt nødt til å skrote årets ferieplaner om sol og eksotiske strender i sørlige strøk, og heller feriere i eget land. Oretorp frykter nå at det vil bli flere uerfarne motorsyklister på veiene i sommer.

- Vi har fått rapporter om at det selges flere motorsykler. En bekymring vi har tatt med er oss er hvorvidt vi får flere uerfarne motorsyklister der ute, sier han.

Hittil i år har 8025 personer tatt sitt aller første førerkort for lett, mellomtung eller tung motorsykkel, viser tall fra Statens vegvesen som Dagbladet har fått tilgang på.

I tillegg har 4420 fått utvidet førerkort til fra lett til mellomtung motorsykkel, mens 3249 har utvidet til tung motorsykkel.

I en spørreundersøkelse Trygg Trafikk har fått utført, sier over 30 prosent av dem som skal kjøre MC på ferietur i år, at de skal gjøre det for aller første gang. 38 prosent sier at det er 2-5 år siden de gjorde det samme sist.

- La sykkelen stå

Oretorp, som selv kjører motorsykkel, understreker viktigheten av å investere i, og ikke minst bruke, riktig sikkerhetsutstyr, selv om det skulle være fristende å kle av seg i sommerværet.

- I denne perioden vi ser nå, med veldig varmt vær, kjører mange med for dårlig sikkerhetsutstyr. Små ulykker, som ellers hadde vært mindre, kan forårsake meget alvorlige skader. Føler man at det er for varmt til å kjøre med sikkerhetsutstyr, så bør man la sykkelen stå den dagen, sier han.

- Det er som vi sier i motorsykkelmiljøet: «Dress for the slide, not for the ride.»

Motorsykler utgjør i dag 3,5 prosent av den norske bilparken. I 2019 ble 673 personer drept eller skadd i trafikken. Motorsykler og mopeder var involvert i 22 prosent av ulykkene, viser tall fra SSB.

- Det er uhyre viktig når man kjøper sykkel til alt fra 30 000 til 250 000, at man ikke slurver med legge inn de ekstra ti tusen i riktig sikkerhetsutstyr, oppfordrer Oretorp.

Adrenalin

Sommer betyr fart og spenning for mange, men også høysesong for trafikkulykker. Ifølge Oretorp har grisekjøring ingenting i veitrafikken å gjøre.

- Når vi er ute i veitrafikken, skal vi ikke jakte adrenalin. Vi skal jakte trafikksikkerhet og hjelpe våre medtrafikanter. Det handler om å gjøre hverandre gode.

- Nå som det er mye trafikk ute på veien, så må vi tenke at hver sjåfør vi møter er uerfaren, og at det bak hver sving kan komme noen.

I 2017 utarbeidet Statens vegvesen en strategi- og handlingsplan for motorsykler og mopeder. Den konkluderte med at majoriteten av motorsykkelulykker skyldes utforkjøring.

«Utforkjøringsulykker har over tid vært den største utfordringen, og det har også vært en viss økning i drepte og hardt skadde her de siste åra», heter det i handlingsplanen.

ADVARER: Politiet slipper video av en nesten-ulykke tirsdag 30. juni for å advare andre førere. Video: Privat Vis mer

Høy fart

Sjef i utrykningspolitiet (UP) Steven Hasseldal forteller at utforkjøringer, kombinert med høy fart, ofte er en av årsakene bak motorsykkelulykkene.

- Det hører med til historien at det er veldig fint vær, og det henger sammen. Men fartsnivået er for høyt. Vi har i år tatt 20 prosent flere for fartsovertredelser enn de foregående åra, og det er ganske høyt.

UP-sjefen understreker at erfaring spiller en viktig rolle, og at mange kan være litt «rustne» tidlig på våren. Han råder dermed til å være forsiktig i starten av sesongen.

- Man glemmer fort etter en sesong. Man trenger litt trening før man får tilbake ferdighetene.

Flest ulykker på sommeren

Ifølge Hasseldal skjer det flere ulykker tidlig på sommeren, enn det gjør ut mot høsten. UP-sjefen er dermed forsiktig med spå unormalt mange ulykker denne sommeren.

- Det er litt tidlig å si, men det er verdt å merke seg disse MC-ulykkene. De aller fleste ulykkene var i Vestfold og Telemark, så de var veldig konsentrert på ett område. Det var også veldig pent vær, så det kan jo hende det er en sammenheng, sier han.

- Det blir veldig spennende. Denne junimåneden var ikke god med tanke på motorsykler.

Uerfarne bobilsjåfører

Reiserestriksjoner og kansellerte fly vil bety flere nordmenn på veiene i sommer. Bobilturismen er ventet å ta seg kraftig opp, og daglig leder Rolf Kanstad ved Kroken Oslo, én av sju landsdekkende bobilforretninger, kunne fortelle til Dinside om en eksplosjon i bobilsalget etter påsken.

- Vi har grunn til å tro at det er en del bobilsjåfører som kjører sin første tur i bobil, og ikke har erfaring med den type bil, sier Hasseldal.

- Det som er med disse bilene er at mange kjører under farsgrensa, kanskje fordi de ikke er helt komfortable, og da blir det kø bak, og irritasjon og stygge forbikjøringer. Det er viktig å følge med i speilene og slippe folk forbi.

UP-sjefen oppfordrer til å holde farten nede, samt la de mest uerfarne kjøre først når man kjører sammen.

- La de mest uerfarne kjøre først, så de mest erfarne ikke trekker opp farten, det er beste rådet jeg kan gi, sier han.

- Krevende kjøretøy

- Det er ingen hemmelighet at motorsykkel er et krevende kjøretøy å håndtere, og de ferdighetene må holdes ved like, sier Frode Asphaug-Moe, kommunikasjonsmedarbeider i Norsk Motorcykkel Union.

- Det er lett å undervurdere hvor krevende en motorsykkel egentlig er, understreker han.

Asphaug-Moe forteller at norske motorsyklister er flinke til å investere i sikkerhet som klær med polstring og ekstra ryggskinne, og har følgende råd til nye trafikanter som vil realisere drømmen om motorsykkel i sommer:

- Vær bevisst på at det er et krevende kjøretøy, ikke stress, og ha handlingsrom og sikkerhetsmargin. Og så må du kjøre som at medtrafikantene ikke ser deg, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer