McDonald's logo har blitt snudd fra en «M» til en «W» til ære for «International Women's day», altså kvinnedagen. Dette skal være første gang i historien at selskapet har snudd logoen sin opp ned. Foto: Reuters / NTB Scanpix
McDonald's logo har blitt snudd fra en «M» til en «W» til ære for «International Women's day», altså kvinnedagen. Dette skal være første gang i historien at selskapet har snudd logoen sin opp ned. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Kvinnedagen

McDonald's snur sin ikoniske «M» for første gang i historien av én spesiell grunn

McDonald's tar del i feiringen av kvinnedagen.

(Dagbladet): Du legger kanskje merke til at det er noe annerledes med McDonald's kjente logo? For første gang i historien har McDonald's snudd sin ikoniske «M» opp ned, slik at skiltet heller viser en «W».

Dette gjør de til ære for «International Women's day», altså kvinnedagen, som markeres 8. mars hvert år.

Vil hedre kvinner
En av hamburgerkjedens spisesteder i Lynwood, California, som eies og drives av en kvinne, var først ute til å snu bokstavskiltet foran spisestedet for å feire kvinner overalt, ifølge Reuters.

Torsdag skal alle McDonald's profiler på sosiale medier, inkludert Facebook, Instagram og Twitter, viser bilder av logoen opp ned.

Gesten er ment for å hedre «de ekstraordinære prestasjonene av kvinner overalt, og spesielt i våre restauranter,» sier Wendy Lewis, selskapets globale sjef for mangfold, i en uttalelse torsdag.

I USA er 62 prosent av selskapets ansatte kvinner, i tillegg til at seks av ti restaurantsjefer er kvinner.

Gratulasjon fra norske McDonald's
Ifølge selskapets uttalelse skal rundt 100 restauranter i USA planlegge å delta i gesten, og kundene vil også se den nye varianten av logoen på emballasje og ansattes arbeidstøy.

I norske McDonald's Instagram-profil kan man finne en animasjon av at bokstaven snur seg til en «W», sammen med en gratulasjon til alle 1380 kvinnene som jobber hos burgerkjeden i Norge.

Kritiseres
Gesten faller ikke i god jord hos alle. Flere har tatt til sosiale medier for å kritisere selskapet for stuntet. Ifølge Business Insider mener flere at McDonald's ikke forstår poenget med kvinnedagen.

Mange påpeker det de mener er en hyklersk markering fra selskapets side, da de i flere år har vært kritisert for dårlige arbeidskår for ansatte i USA.

Som et svar på McDonald's stunt på Twitter, skriver en twitterbruker at selskapet også burde tilby levelønn, bedre fordeler, lik lønn for kjønn, legitime karrièreveier for framtida og betalt fødselspermisjon.

Matnettstedet Eater kritiserer selskapet i en artikkel, hvor det blant annet nevnes at McDonald's har blitt anklaget for å ignorere anklager om seksuell trakassering i 2016, og at selskapet ikke aktivt arbeider for å gi sine ansatte levelønn.

Det skal sies at det ikke bare er McDonald's som bruker kvinnedagen til reklamestunt. Tirsdag lanserte Mattel 17 nye «forbilde»-Barbier i anledning kvinnedagen, skriver Fortune, som også viser til eksempler fra Nike, Facebook og Uber.