McDonalds tjener fett på finanskrisen

Flere velger hurtigmat foran restaurant.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finanskrisen skaper gode tider for McDonalds. Stadig flere forbrukere velger kjappmat framfor luksusmiddager, og den amerikanske hamburgerkjedens globale fortjeneste steg med 11 prosent i tredje kvartal.

Krisen i kredittmarkedene og frykten for en resesjon - altså en varig nedgangstid - i verdensøkonomien skremmer folk over hele verden bort fra de dyre restaurantene. Kjeder som selger billigere måltider, blant dem McDonalds, står igjen som vinnerne.

- McDonalds er immun mot resesjon, sa toppsjefen Jim Skinner da han la fram de gode tallene.

- Vi driver vår virksomhet fra et sterkt utgangspunkt, tilføyde Skinner som ser med optimisme på utviklingen også i kvartalene framover.

Men himmelen er ikke skyfri for McDonalds heller. Oksekjøtt blir stadig dyrere, og derfor kan konsernet bli nødt til å øke prisene på enkelte av sine retter eller endre sammensetningen av menyen, opplyser selskapets ledelse.

McDonalds inntjening økte med 6 prosent i perioden august-oktober sammenlignet med kvartalet før, og nettoinntektene med 89 cent per aksje. Begge disse tallene var godt over det analytikere på forhånd hadde ventet.

(NTB)

TJENER FETT: McDonald\'s toppsjef Jim Skinner hevder hurtigmatkjeden er immun mot finanskrisen. Foto: AFP/Scanpix
TJENER FETT: McDonald\'s toppsjef Jim Skinner hevder hurtigmatkjeden er immun mot finanskrisen. Foto: AFP/Scanpix Vis mer
McDonalds tjener fett på finanskrisen