Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

McLeselyst

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Hurtigmatkjeden McDonald's har nettopp avsluttet en månedslang forsøkskampanje der barnebøker har erstattet actionfigurer i plast i barnemenyen Happy Meal. 250000 bøker i lommeformat er hittil åpnet av små ketchupflekkete fingrer, ifølge Dagens Næringsliv. Det er Gyldendal som har stått for det litterære utvalget. Blant McDonald's-forfatterne finnes norske Alf Prøysen, Arne Svingen og Gustav Lorentzen og danske Ole Lund Kirkegaard. En liknende kampanje i Sverige økte salget av hamburgere.
  • I utgangspunktet foretrekker nok foreldre flest at ungene heller spiser grovbrød enn «junkfood». Men når den kampen er tapt, må det være lov å berømme McDonald's i innsatsen for å senke terskelen på bibliotekdøra for barn og unge. Når stadig færre barn - særlig gutter - leser bøker, må slike initiativ oppmuntres. Og hvorfor ikke utfordre McDonald's til å spre lyrikk i Big Mac-menyen for voksne?