MDG: - Dette er bom­penger versjon 2.0

Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad i Oslo sier MDG rydder opp i en feilslått byutvikling som har pågått siden 50-tallet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Bare de siste 15 årene er det blitt over 150 000 flere biler i hovedstaden. En dramatisk økning i «bilbestanden», som MDG kaller det.

Den utviklingen må snus før byen flyter over av biler og trafikkork, slår MDG fast.

- Bompenger 1.0 ga oss sentrumstunnelene som fjernet masse trafikk på overflaten, sier Arild Hermstad (MDG), miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, til Dagbladet.

Hermstad sikter da til «den gamle» bomringen i Oslo som blant annet finansierte Operatunnelen, Festningstunnelen og en rekke andre tunneler i Oslo som har fjernet bilene fra overflaten og åpnet byen ut mot fjorden og gitt områder tilbake til boliger og mennesker.

Versjon 2.0

Det kan blant annet ses på gamle bilder fra Rådhusplassen, der det var motorvei, mens det i dag ikke er en bil i sikte og det yrer av folkeliv.

Men nå er det kommet en oppgradering på banen.

- Nå er det bompenger 2.0 og det skjer to ting: Vi klarer å styre trafikken bedre med nullutslippsbiler, mindre trafikk og bedre luft. Samtidig bygger vi ut kollektivsystemet og sykkelveier, slik at færre trenger å kjøre bil, sier Hermstad.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer