MDG: - Dette er bom­penger versjon 2.0

Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad i Oslo sier MDG rydder opp i en feilslått byutvikling som har pågått siden 50-tallet.

Bergen 197311. Nygårdsgaten i Bergen i formiddagstimene. Privatbilismen har tatt knekken på gaten, og det er lite morsomt å være fotgjenger. Foto Svein Kløvig / AKTUELL / SCANPIX
Oslo 1950 ( ca ) Karl Johan 's gate med mennesker, biler. Trikkeskinner. Reklameskilt på Grand Hotel gården: Fellesbanken, Vademecum fra Barnengen. FOTO: Camera Press / Billedsentralen / SCANPIX
OSLO sommeren 1955 Stortorget i Oslo en fin sommerdag. Oversiktsbilde tatt fra tårnet av Domkirken som bl.a. viser blomstersalg fra bodene, trafikk, biler, en trolleybuss på vei inn i Kongensgate i bakgrunnen. Kristian kvart på sokkel midt på torget. Foto: Billedsentralen / Scanpix Oslo summer of 1955. Market place Stortorget in Oslo on a beautiful summer day. Birdseye picture taken from the spire of the cathedral in Oslo. Statue of Christian IV king of Denmark-Norway in the middle of the market place. Photo: Billedsentralen/ SCANPIX
Oslo sommeren 1959. Karl Johans gate, oversikt over trafikk, biler, fotgjengere, folkeliv. Foto: Aage Storløkken /Aktuell / SCANPIX

Bare de siste 15 årene er det blitt over 150 000 flere biler i hovedstaden. En dramatisk økning i «bilbestanden», som MDG kaller det.

Den utviklingen må snus før byen flyter over av biler og trafikkork, slår MDG fast.

- Bompenger 1.0 ga oss sentrumstunnelene som fjernet masse trafikk på overflaten, sier Arild Hermstad (MDG), miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, til Dagbladet.

Hermstad sikter da til «den gamle» bomringen i Oslo som blant annet finansierte Operatunnelen, Festningstunnelen og en rekke andre tunneler i Oslo som har fjernet bilene fra overflaten og åpnet byen ut mot fjorden og gitt områder tilbake til boliger og mennesker.

SYKKELVEI: I Markveien som går nordover på Grünerløkka er parkeringsplassene fjernet. I stedet er det bygget sykkelveier - finansiert med bompenger. Slik ser det ut. Foto: Bymiljøetaten
SYKKELVEI: I Markveien som går nordover på Grünerløkka er parkeringsplassene fjernet. I stedet er det bygget sykkelveier - finansiert med bompenger. Slik ser det ut. Foto: Bymiljøetaten Vis mer

Versjon 2.0

Det kan blant annet ses på gamle bilder fra Rådhusplassen, der det var motorvei, mens det i dag ikke er en bil i sikte og det yrer av folkeliv.

Men nå er det kommet en oppgradering på banen.

- Nå er det bompenger 2.0 og det skjer to ting: Vi klarer å styre trafikken bedre med nullutslippsbiler, mindre trafikk og bedre luft. Samtidig bygger vi ut kollektivsystemet og sykkelveier, slik at færre trenger å kjøre bil, sier Hermstad.

Det vil også gi bedre plass på veiene til dem som er avhengig av bilen, ifølge MDG-toppen.

- De som påstår at bilistene ikke får noen ting, tar feil, slår Arild Hermstad fast.

Så langt har byrådet i Oslo fjernet 2500 parkeringsplasser i Oslo, for å gi bedre plass til syklister og fotgjengere.

BILFRITT: E18 går ikke lenger over Rådhusplassen. Her arrangeres Melafestivalen, som er et av mange store arrangementer som bruker Oslos storstue foran Rådhuset.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
BILFRITT: E18 går ikke lenger over Rådhusplassen. Her arrangeres Melafestivalen, som er et av mange store arrangementer som bruker Oslos storstue foran Rådhuset. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix Vis mer

Før og etter

I en stor bildepakke publisert på Facebook-sidene til byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) tidligere i uka, kan man tydelig se endringene som skjer i hovedstaden når parkeringsplassene forsvinner og erstattes med rød asfalt og sykkelfelt.

- Akkurat når det gjelder fjerning av parkeringsplasser er det røykeloven om igjen, det er protester når det skjer, så blir det helt stille, sier Hermstad, og trekker blant annet fram Jutulveien, som går fra Sagene og opp til Ullevål Hageby.

- Alle er fornøyde etter at det ble gjennomført, sier Hermstad, som samtidig kan forstå reaksjonene.

- Jeg skjønner at noen kan reagere hvis du er vant til å parkere bilen et sted, og så er parkeringsplassen borte, men vi ønsker å utnytte arealene slik at de kommer flere folk til gode i stedet for at det skal stå en bil parkert der.

Byrådet er ikke ferdig med å fjerne parkeringsplasser i Oslo, varslet Marcussen i E24 tidligere i uka. Da kom samtidig tall som viser at handelsnæringen i hovedstaden klarer seg godt tross færre parkeringsplasser.

- Dette er bare begynnelsen på enda flere gå- og sykkegater, sa Marcussen til næringslivsavisen.

VERSJON 2.0: Bompengene i dag skal gå til å forbedre kollektivtrafikken. Tida for store - og dyre - tunneler for å fjerne trafikken fra overflaten er over, ifølge MDG. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
VERSJON 2.0: Bompengene i dag skal gå til å forbedre kollektivtrafikken. Tida for store - og dyre - tunneler for å fjerne trafikken fra overflaten er over, ifølge MDG. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

12-felts motorvei gjennom Oslo

Hermstad trekker opp de store linjene når han skal beskrive hva som skjer i Oslo. Hvis man har levd i hovedstaden noen år, kan man huske motorvei over Rådhusplassen, på Karl Johans gate og gjennom Folketeaterbygningen.

Kanskje det fremste (skrekk)eksempelet var da en ekspertgruppe dro på studietur til USA og presenterte «Transportanalysen for Oslo-området».

Forslaget gikk ut på å bygge en 12-felts motorvei tvers gjennom Oslo som inkluderte Frognerparken og under (!) Slottet. Grünerløkka fikk også sitt med en tre etasjers trafikkmaskin på Olaf Ryes plass.

Planene ble, heldigvis vil nok alle si i dag, lagt i skuffen.

- Byutviklingen tok en ny retning fra 50-tallet og utover da bilen kom. Vi rydder nå opp i en feilslått byutvikling der man kastet ut trikken og syklene, for å gjøre plass til bilen. Vi bygger byen på andre premisser. Vi skal ha biler, men de skal være færre og ikke komme til dekket bo. Det har vært en feilslått politikk som har vært dårlig byutvikling og som har ført til dårlig luft.

BOMPENGER: 17. januar i år ble den nye regjeringsplattformen presentert på Granavollen på Hadeland. Dette sa Frp-leder Siv Jensen om bompengegjennomslagene de fikk i den nye plattformen. Video: Høyre. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer