MDG: - Oslopakke 3 vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i

Det er samferdselsminister Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) uenig i. - Bompengesatsene kan oppfattes usosialt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mer penger til kollektivtransport og sykkel, utvidelse av E18, økte bompengesatser og nye T-baner er blant det viktigste som kommer frem etter lange og krevende forhandlinger rundt Oslopakke 3.

- Dette vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i. Hverdagen blir nå enklere for alle i Oslo og Akershus, sa miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på mandagens pressekonferanse.

Partene kom til enighet søndag kveld.

- Vi var grunnleggende uenige om flere ting. E18-utvidelsen vestover har vært det vi har vært mest uenige om, men jeg synes vi har kommet fram til et godt kompromiss, sa Nguyen Berg, som er sikker på at rushtrafikkavgiften for dieselbiler vil føre til færre biler i hovedstaden, noe som igjen vil føre til bedre luftkvalitet.

Mer til kollektivtrafikken
Fylkesordfører i akershus Anette Solli (H) var også svært fornøyd med avtalen.

- Finansieringen av ny baneløsning har økt med over 9 milliarder kroner i avtalen om Oslopakke 3, og er et stort løft for kollektivtrafikken.

Baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen er nå sikret finansiering med 12 milliarder kroner. I forrige avtale lå det inne 2,5 milliarder.
- Dieselbileierne vil ha grunn til å føle seg lurt
Bompengene økes fra 2017 og i rushtiden vil det koste 58 kroner å passere med dieselbil og 48 kroner med bensinbil. Prisene er 10 kroner lavere utenom rushtiden. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at de nye bompengetakstene er en sak lokalpolitikerne i Oslo og Akershus må forklare innbyggerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Osloringen er anliggende mellom Oslo og Akershus. Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.

- Bompengesatsene kan oppfattes usosialt
- Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.

- De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien, sier han.

Statsministeren advarer om pengeknipe
Statsminister Erna Solberg (H) tror ikke bompengehopp og statlige tilskudd er nok for å finansiere Oslopakke 3. Hun tror kommunene må bla opp mer.

- De må klargjøre hvordan de skal finansiere det kommunene har ansvar for. Det er ikke nok inntekter fra bompenger og statlige ordninger til å finansiere dette. De må tenke gjennom hvordan de skal bidra totalt for å få dette til, sier Solberg.

Solberg påpeker at reglene for statens bidrag er klare: 50 prosent av kostnadene for store prosjekter. I Oslopakke 3 dreier det seg om Fornebubanen og den nye sentrumstunnelen for T-banen. Hun legger til at det er bra for miljøet at det blir et kollektivløft i Oslo.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram