SKYLDER PÅ SOLVIK-OLSEN: Byråd Lan Marie Ngyuen Berg sier det er samferdselsministerens feil at en bompengeordning ikke er på plass. Foto: Øisten Norum Monsen / Dagbladet / Terje Bendiksby / NTB scanpix
SKYLDER PÅ SOLVIK-OLSEN: Byråd Lan Marie Ngyuen Berg sier det er samferdselsministerens feil at en bompengeordning ikke er på plass. Foto: Øisten Norum Monsen / Dagbladet / Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Dieselbilforbudet

MDG-Lan ut mot Frp: - Solvik-Olsens somler med bompengetiltak

Lan Marie Nguyen Berg mener samferdselsministeren trenerer bompengetiltak. - Det er hun som har somlet. 

(Dagbladet): Klokka 18.00 tirsdag ble det kjent at dieselbilforbudet i Oslo oppheves med umiddelbarvirkning.

Forbudet skulle egentlig gjelde fram til klokka 22.00 tirsdag, og mellom 06.00 og 22.00 onsdag.

- Vi ser at tiltaket hadde stor effekt i dag. Fagfolk i Bymiljøetaten har vurdert situasjonen kontinuerlig og ser at vi ikke lenger trenger et dieselforbud, fordi luftkvaliteten er bedre. Det har skjedd både fordi at folk lot bilen stå og på grunn av endring i værforholdene. Det er vanskelig å si noe om hvor mye hver del spilte inn, sa Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, til Dagbladet i forbindelse med opphevingen.

- Solvik-Olsen trenerer dette tiltaket

Hun la også til følgende:

- Det viktigste tiltaket vi kan innføre for å sikre trygg luft og for å slippe akutte tiltak som dieselforbudet, er de nye bompengesatsene i Oslopakke 3. Det er beregnet at tiltaket vil redusere antall mennesker som blir rammet av luftforurensning med 70 prosent.

Byråden mener at det er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som har skylda for at en ny bompengeordning ikke kommer på plass i mars, som man hadde håpet.

- Tiltaket skulle egentlig bli implementert fra mars i år, slik at vi muligens kunne slippe å innføre dieselforbud i Oslo til neste år, men Ketil Solvik-Olsen vil ikke få det til før i 2018. Jeg mener han trenerer dette tiltaket. Hvis det var er person som skulle ønske å slippe at vi er nødt til å innføre dieselforbud, er det han. Så har han heller bestemt seg for å trenerer det desidert beste virkemiddelet vi kan benytte oss av.

Av Oslopakke 3 framgår det at bompengesatsen vil ligge på 48 kroner for dieselbiler utenom rushtid, og på 58 kroner i rushtida. En normaltakst vil ligge på fem kroner mindre i begge tilfeller. For nullutslippsbiler vil taksten ligge på 10 kroner fra 1. januar 2018.

I september i fjor gjorde byrådet i Oslo det klart at de også ønsker å kunne femdoble bompengene på dager med høy luftforurensning. Byrådet i Bergen jobber med det samme, og håper å ha tiltaket på plass allerede i februar.

- Hun har ikke gjort det hun lovet

I Oslo har ting imidlertid tatt lengre tid. Ifølge byråd Lan Marie Nguyen Berg er det Fremskrittspartiets skyld.

- Dette er jo feil. Jeg har hørt henne påstå at jeg trenerer alt mellom himmel og jord siden hun ble byråd. Vi har levert det byrådet har bedt om, men jeg kan ikke bare vedta ting uten å ta hensyn til at saken må behandles i Stortinget. Det er et demokratisk system som skal fungere, og om jeg ikke følger reglene fyker kontrollkomitéen i strupen på meg, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

Han mener at det er byrådets skyld at prosessen er forsinket.

- Hun har ikke gjort det hun selv har lovet, og så skylder hun på alle andre. Hvis Berg ikke hadde somlet, hadde byrådet i Oslo i dag hatt de samme tillatelsene som byrådet i Bergen.

- Kommer ikke til å ta snarveier

Når det gjelder femdoblingen av bompenger søkte Bergen om tillatelse i april og fikk godkjent søknaden i desember i fjor. Oslo søkte ikke før i desember.

- De har brukt åtte måneder lengre tid for å nå målet. Når de nå ser at de ikke klarer å løse ting så kjapt som de vil, er det rart at de mener at jeg skal bryte reglene.

Solvik-Olsen sier også at bompengesatsene som er vedtatt i Oslopakke 3, i dag ikke er lovlig.

- Det er noe vi må gjøre lovlig og det tar tid å lage nye regler. De skal først sendes på høring, bli vedtatt og lagt fram for Kongen i statsråd. Målet om at dette skulle stå ferdig i mars var for optimistisk, men det har ikke noe med min håndtering å gjøre. Dette er vedtatt og skal gjennomføres, men jeg kommer ikke til å ta snarveier.

Han legger til at datasystemet er én av årsakene til at en miljøprioritering i bomringene tar tid.

- I dag er de ikke tilrettelagt for miljøprioritering. Vi startet jobben for et par år siden, men i stedet for å få datasystemet fikk vi en sak som sannsynligvis havner i retten. Selskapet leverte ikke det Vegvesenet mente de hadde bestilt.

- Berg sier at du burde være den første personen til å ville slippe et dieselforbud. Stemmer det?

- Et forbud mener jeg alltid bør være siste instans, og jeg er heller ikke enig i byrådets tilnærming til å bruke pisk. I valget mellom de to ville jeg foretrukket høyere bompenger, men det kan ikke iverksettes per dags dato fordi byrådet har somlet.