MDG-topp fortviler: Får ikke sette ned bompengene i Oslo

Oslo og Akershus vil gi bompengefritak for lastebiler på biogass. Saken er lagt i Frp-statsråd Jon Georg Dales skuff, hevder de.

VIL GI RABATT:Byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad åpnet mandag Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen. I dag er det stort sett bare busser som går på biogass i Oslo, det ønsker Hermstad å gjøre noe med. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
VIL GI RABATT:Byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad åpnet mandag Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen. I dag er det stort sett bare busser som går på biogass i Oslo, det ønsker Hermstad å gjøre noe med. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

MDG og Frp er i utgangspunktet ikke politiske bestevenner, men nå er forholdet på frysepunktet. Bakgrunnen er at styringsgruppen i Oslopakke 3 allerede i januar vedtok at de ville gi fritak for biogassdrevne lastebiler i bomringen rundt hovedstaden.

Siden har den ligget i Jon Georg Dales (Frp) skuff i samferdselsdepartementet. Hevder i hvert fall byrådsvikar Arild Hermstad (MDG).

- Ta seg en pille

Mens Dale selv sier at det er opp til Stortinget og viser til Statens vegvesen.

- Da må Jon Georg Dale ta seg en pille. Nå må samferdselsministeren ta ansvar selv og slutte å skyve andre foran seg. Han vet like godt som oss at dette er forhandlet fram av tre parter, der staten er en av partene. Styringsgruppen har vedtatt at vi ønsker rabatt for biogass og har bedt staten ordne dette. Så har ikke Jon Georg Dale gjort noen ting, og nå får vi beskjed om at vi må vente på utredninger i årevis, dundrer Hermstad til.

OSLO: 27. mai blir det mulig for alle å prøve de selvkjørende bussene i Oslo. Video: Siv Johanne Seglem, Dagbladet TV. Reporter: Christian Wehus, Dagbladet TV Vis mer

Dale er forundret over anklagene og ber i stedet MDG se på muligheter for å gjennomføre kutt i Oslopakke 3, blant annet å droppe arkitektkonkurranser for nye T-banestasjoner, slik at bompengene kan settes ned for alle.

- Inntektssvikt

Bakgrunnen er at Statens vegvesen i sitt svar til styringsgruppen i Oslopakke 3 viser til at både Miljødirektoratet i løpet av året skal utrede «drivstoffhierarkiet» i tillegg til at regjeringen selv skal utrede blant annet biogass i lys av Granavolden-erklæringen. Den siste utredningen har ennå ikke fått et datostempel.

Hermstad etterlyser altså umiddelbar handling - blant annet fordi nettopp Granavolden-erklæringen trekker fram biogass.

Til Dagbladet er Dale åpen for at han kan gå til Stortinget uten å vente på utredninger. Men da bør et nytt vedtak også inneholde kostnadskutt.

- De kan ikke holde meg ansvarlig når de ber Statens vegvesen utrede, og så får svar fra dem. Hvis de vil at jeg går til Stortinget med et nytt vedtak, så gjør jeg mer enn gjerne det. Nå ser vi for øvrig at det er en inntektssvikt i Oslopakken, og de burde nedskalere kostnadene. Hvis det er lokal enighet om det, kommer jeg til å jobbe så raskt som overhodet mulig for å vedta et nytt bompengeopplegg, sier Dale.

Skjønner ikke problemet

Hermstad på sin side forstår ikke hvorfor Dale blander inn sviktende inntekter og at vanlige bilister skal få lavere bompenger. Ei heller hvorfor ikke bare Dale kan fremme saken for Stortinget og få fortgang.

- For å få dette til trengs det et vedtak i Stortinget, men jeg kan ikke skjønne at flertallet på Stortinget skulle være mot lavere bompenger for miljøvennlige lastebiler. Det er statsråden og regjeringen som formelt må fremme saken for Stortinget. Når Oslo og Akershus ønsker seg en sånn rabatt, og regjeringen vil ha mer bruk av biogass, skjønner jeg ikke hva problemet er, sier Hermstad.

- Vil ikke dette gi lavere inntekter til Oslopakke 3, som allerede opplever inntektssvikt?

- Dette kommer til å være helt håndterbart, og er noe vi ønsker å prioritere. Et av de store poengene med bompenger er å belønne dem som velger miljøvennlig, sånn som vi har gjort med elbiler. Det er et dårlig argument for å hindre fritak av biogass, svarer Hermstad.

- Hvorfor er biogass så viktig?

- I Oslo kommer 15 prosent av klimautslippene fra tungtransporten, og biogass er en løsning som er hyllevare i dag. Vi har et stort potensial til å produsere det, og det er stor interesse i transportnæringen for biogass, men da trenger vi insentiver for å gjøre det mer lønnsomt å velge miljøvennlig.

- Det er viktig å komme i gang, det haster, sier en ivrig samferdselsbyråd i Oslo.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer