MDG vil ha slutt på all cruisetrafikk i Oslo

Får MDG det som de vil etter valget, skal cruisebåter ikke lenger få legge til kai i hovedstaden.

VIL ENDRE KAIA: Hanna Marcussen og Lan Marie Berg, begge fra MDG viser fram cruisekaia ved Akershus festning. I stedet for kai vil de ha grøntområder, badeplasser og lekeplass. Foto: Bjørn Langsem
VIL ENDRE KAIA: Hanna Marcussen og Lan Marie Berg, begge fra MDG viser fram cruisekaia ved Akershus festning. I stedet for kai vil de ha grøntområder, badeplasser og lekeplass. Foto: Bjørn LangsemVis mer

- Vi ønsker at vi skal slutte å ha cruiseskip i Oslo fra 1. januar 2022. Grunnen er at det er idiotisk å la svære gigantiske cruiseskip blokkere de fineste arealene vi har i byen vår. Vi ønsker å bruke områdene til andre ting som for eksempel fine grøntområder, sier Lan Marie Berg (MDG), i dag byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

BAK ET GJERDE: Den inngjerdede cruise-kaia på nedsiden av Akershus-festning vil MDG fjerne. Foto: Bjørn Langsem
BAK ET GJERDE: Den inngjerdede cruise-kaia på nedsiden av Akershus-festning vil MDG fjerne. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Hun presenterer det nye valgløftet for hovedstaden sammen med partikollega Hanna Marcussen på cruise-kaia nedenfor Akershus festning, innerst i Oslofjorden. Her er rundt 100 meter med kaiplass innrammet av høye gjerder.

- Det er ganske store arealer som stenges av for folk flest. Mye areal går også med til asfalt, for å ha plass til bussene som frakter cruiseturistene rundt, sier Marcussen.

I stedet ønsker MDG-politikerne mer grønt, restauranter, benker, lekeplasser og flere badeplasser.

- Særlig badeplasser har vi de siste åra sett et utrolig stort behov for flere av, sier hun.

Rammer turismen

I Oslo er det fire steder cruisebåtene kan legge til, to av dem er satt av bare til cruisetrafikk. Ifølge MDG-toppene er det rundt 100 cruiseankomster i året, de fleste om sommeren.

- Vil ikke dette ramme turistindustrien og gi mindre inntekter?

- Vi vet at cruiseturister er de som legger igjen minst per turist. I tillegg ødelegger for litt av den andre turismen. Det vil være et regnestykke selvsagt, men jeg tror det er fullt overkommelig, sier Berg.

- Jeg tror at vi om noen år vil klø oss i hodet og lure på hvorfor i all verden vi lot dem ligge her å forurense i kremen av arealer vi trenger å bruke på andre ting, sier Berg og understreker at det ikke vil gjelde utenriksferjene.

- Så danskebåten skal ikke vekk?

- Danskebåten skal ikke vekk.

Skeptisk

Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv, er skeptisk til å fjerne all cruisetrafikk fra byen.

- Cruise bidrar åpenbart til verdiskapning i Norge. Jeg mener cruise har en plass i norsk reiseliv, men man må gjøre det på en bærekraftig måte, sier hun.

- Hvis politikerne ønsker å legge det ned, har jeg full respekt for det. Men jeg tror løsningen er å se på hvordan det kan gjøres bedre. Etter min mening har cruise-turismen en naturlig plass i sjønasjonen Norge. Så må hver by finne ut hvor mange, hvor store båter og rammene, sier Virkedirektøren, som mener næringen har visst vilje til å tilpasse seg.

- Næringen har vist at de ønsker å bli grønnere. Mange kan nå koble sine båter til landstrøm, da må myndighetene sørge for landstrøm. Hvis man mener turistene legger igjen for lite penger i stedene de besøker, må man se på måter å få de til å bruke mer. Jeg mener det er et bedre sted å begynne, enn bare å diskutere for eller mot.

- Lite omstillingsvennlig

MDG-politikerne mener derimot det er vanskelig å tilrettelegge.

- Den store arealbruken midt i byen er det nesten umulig å gjøre noe med om man fortsatt skal ha cruisebåter her. Selv om det hadde vært en mer miljøvennlig næring, er det store arealer å bruke på turistene som legger igjen minst, sier Marcussen.

- Vi er glade for at mange vil besøke Oslo, men vi vil ha en god by å bo i for alle. Cruise-bransjen har vist seg å være veldig lite omstillingsvennlig. Det er viktig når Oslo skal være en nullutslippsby i 2030. Selv om vi skulle hatt ladeinfrastruktur i kaia, så er det en lang innseiling til byen. Cruiseturisme er fortsatt en av de mest forurensende formene for turisme, sier Berg.

Kommer de i posisjon til å forhandle etter valget, vil dette bli en prioritert sak.

- Får dere dette gjennom med samarbeidspartiene deres?

- Dette vil være en veldig viktig sak for oss i forhandlingene hvis valgresultatet tilsier at det blir forhandlinger. Jeg opplever at dette er et diskusjon i mange store byer i verden, ikke minst Venezia. Baksiden av cruiseturismen er begynt å komme fram. Så vil styrkeforholdene inn i forhandlingen avgjøre hva som er mulig å få til, sier Berg.