FOR DYRT: Nasjonal talsperson for De Grønne Rasmus Hansson mener prisene på kollektivtrafikk har steget for mye og vil forhandle om å redusere dem med 20 prosent. Foto: Lars Eivind Bones
FOR DYRT: Nasjonal talsperson for De Grønne Rasmus Hansson mener prisene på kollektivtrafikk har steget for mye og vil forhandle om å redusere dem med 20 prosent. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

MDG: Vil kutte kollektivprisene 20 prosent - allerede fra neste år

De Grønne håper på strategisk vippeposisjon etter valget. Den vil de bruke til å forhandle fram store kutt i kollektivprisene allerede fra neste år.

(Dagbladet): - Mens det er blitt billigere å kjøre bil er det blitt dyrere å kjøre kollektivt de siste årene. Det er en utvikling som går i feil retning som vi ønsker å snu, sier nasjonal talsmann for Miljøpartiet De Grønne Rasmus Hansson til Dagbladet.

Får han det som han vil, skal prisene kuttes med 20 prosent over hele landet, og det allerede fra neste år.

- Dette ønsker vi å få inn i statsbudsjettet når vi forhåpentligvis får direkte innflytelse på det fra høsten, sier Hansson.

Ikke ultimatum

Tiltaket vil være et av MDGs krav i forhandlinger om neste års statsbudsjett, men det er ikke et ultimatum.

- Vi har ett ultimatum. Det er stans i ny oljeleting. Det er et startsignal om det grønne skiftet i norsk næringsliv, som ikke blir utløst så lenge Erna Solberg og Jonas Gahr Støre sier det er oljen som er framtida og at det går åt skogen uten.

- Så har vi en rekke politiske mål som vi ønsker å forhandle inn, der dette er et av dem som er viktig, sier Hansson.

Mest for de fattige

VALGKAMP: Under Dagbladets Valgbod fortalte Espen Teigen meningen med Sylvi Listhaugs tur over svenskegrensen. Administrerende direktør i First House, Per Høiby, sier det handler både om hva man sier og hva man gjør i valgkampen. Vis mer

Ifølge Hansson er priskuttet først og fremst et tiltak for å gjøre kollektivtransport tilgjengelig for alle.

- For oss er dette et av flere viktige bidrag til sosial rettferdighet og utjevning, sier Hansson.

- De som er mest avhengig av å reise kollektivt, er de som har dårligst råd. De har for eksempel ikke råd til bil, men er tvunget til å reise for en relativt sett høyere kostnader enn de som har bil. Det går ikke an å ha det slik, sier han.

Tiltaket er også et miljøtiltak for å få flere til å bruke kollektivtransport.

- Men De Grønnes hovedgrep her er å bygge ut kollektivtransporten slik at folk får et godt tilbud. Det har vist seg som det viktigste for å få flest mulig til å bruke det. Derfor flytter vi 185 milliarder fra motorveier vi ikke trenger til kollektivutbygging over hele landet. Men i tillegg må tilbudet bli tilgjengelig for de som har dårligs råd, og da må vi snu utviklingen som har favorisert bilistene økonomisik.

Vil kutte momsen

- Det høres ut som dette kommer til å koste ganske mye?

- Det koster en del, men det er verdt hver krone. De kronene har vi i vår versjon av Nasjonal transportplan hvor flertallet på Stortinget vil bruke 600 milliarder kroner på å bygge unødvendige og ødeleggende motorveier, som er helt feil med den transportøknomiske utviklingen vi har nå. VI kutter over 150 milliarder og flytter det over til kollektivtransport, sier Hansson.

Han går i tillegg inn for å kutte i momsen på kollektivtransport, og mener dette vil være nok til å redusere prisene med 6 prosent.

- Regjeringen økte momsen på kollektivtransport fra 8 til 10 prosent i 2016. Vi vil kutte momsen igjen, sier han.

For å få til et kutt på 20 prosent nasjonalt, vil de i tillegg bevilge 2,1 milliarder kroner over statsbudsjettet.

- Hvordan skal dere få til dette når dere måtte gå med på å tilltate en framtidig prisøktning på kollektivtransport i Oslo?

-Det var et krav fra Høyre i forhandlingene om Oslopakke 3 at Ruter skal ha rom for å øke prisene. Det gjorde at De Grønne fikk på plass tidenes løft på kollektivtrafikken på 50 milliarder. Prisene på kollektivtransport i Oslo er enda ikke økt utover inflasjonsjustering, sier Hannsson, og fortsetter:

- I 2016 økte regjeringen momsen på kollektivtransport. Til tross for dette har ikke prisene økt, fordi Ruter har tatt dette på sine budsjetter i Oslo. De har nok økt andre steder i landet som følge av dette.

Venstre tror ikke på løftet

- Det er et fromt ønske, men på det stedet der de har mest makt, nemlig i Oslo, har de vist at de ikke er bundet til å gjøre så mye for å få lave priser, sier Guri Melby, som er gruppeleder for Venstre i Oslo.

Hun sier MDG forhandlet vekk lavere priser i Oslo-pakke 3.

- Det var første gang noen gikk inn for at de reisende skulle være med å betale for kollektivutbygging. Jeg ser de skylder på Høyre, men vi har styrt med Høyre og Frp i forskjellige konstellasjoner i 18 år og klart å få ned prisene.

- De sier de fikk et stort kollektivløft tilbake?

-Ja, men det ingen som var mot. Jeg mener MDG brukte all energi på sitt E18-ultimatum i stedet for å holde prisene nede, sier Melby. Nå frykter hun at kollektivprisene kan komme til å øke i Oslo.

- Det er en del av Oslopakke 3 at prisene skal økes, det har enda ikke skjedd fordi bomringene er utsatt, men det er fortsatt grunn til å frykte at det vil bli betydelig prisøkning, særlig på enkeltbilletter, sier hun.

150 000 nye jobber

De Grønne legger i dag også fram sin plan om hvordan Norge skal skape 150 000 nye, grønne arbeidsplasser.

De vil ha på plass 10 000 jobber per år fra neste år, i 15 år, mens oljen fases ut.

De vil blant annet ha en egen omstillingspakke for oljearbeidere, med etterutdanning og omskoleringstilbud, de vil redusere arbeidsgiveravgiften for lavtlønte og etablere Bionova som pådriver for utvikling av bionæringer og bioteknologi .

Omstillingspakken koster ifølge De Grønne 10 milliarder i året.

– I utgangspunktet synes jeg dette er litt vanskelig å ta alvorlig. Det er sikkert noen spenstige ideer her, men jeg tviler sterkt på at MDGs regnestykke går opp, sier energipolitisk talsperson i Høyre, Tina Bru til NRK.