HYPERLOOP

MDG vil sende nordmenn til Danmark i rør - og i 1000 km/t

Ber Stortinget vurdere å bygge hyperloop fra Oslo til København. Men da må kanskje taxfree-handelen vike.

FRAMTIDA? Hyperloop-kapsler som denne skal transportere nordmenn til Danmark om 15 til 20 år, tror MDG. Foto: WikiCommons
FRAMTIDA? Hyperloop-kapsler som denne skal transportere nordmenn til Danmark om 15 til 20 år, tror MDG. Foto: WikiCommons Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Hva med å reise fra Oslo sentrum til København sentrum på en halvtime, uten risiko for å falle ned fra himmelen og uten dårlig klimasmak i munnen?

Hyperloop-teknologien, altså transport i rør ved hjelp av vakuum og magneter, gjør dette mulig. MDG ber i dag Stortinget se på mulighetene for å bygge slike rørledninger mellom storbyer i Norden.

OSLO-KØBENHAVN PÅ EN HALVTIME? Det er i alle fall reisedrømmen MDG ønsker å tilby nordmenn, ved hjelp av hyperloop-teknologien. Foto: NTB Scanpix
OSLO-KØBENHAVN PÅ EN HALVTIME? Det er i alle fall reisedrømmen MDG ønsker å tilby nordmenn, ved hjelp av hyperloop-teknologien. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Partiet vil blant annet benytte seg av norsk teknologi fra oljebransjen, og ser ruta mellom København og Oslo som et ideelt sted å begynne. Da vil deler av rørledningen ligge under havoverflaten.

- Dette er mye nærmere virkelighet enn folk tror. Vi kan skape en økonomisk superregion som kan påvirke eiendomsutviklingen og skape verdier i hele Norden, sier Per Espen Stoknes, stortingsrepresentant for MDG.

Boklöv-bommert

Tesla-gründer Elon Musk er hjernen bak hyperloop-teknologien, og kostnaden med å bygge hyperloop-bane mellom Norge og Danmark er blant tingene MDG nå ønsker å få utredet.

En tilsvarende linje, mellom Stockholm og Helsinki, har en anslått kostnad på 150 milliarder kroner.

- Norge trodde ikke på farge-tv eller Boklöv-stil. Vi har en historie om å komme seint på banen, men med hyperloop har vi nå muligheten til å komme inn tidlig, sier Stoknes.

Ved Transportøkonomisk institutt (TØI) er man avventende.

- Dette er noe som ikke er prøvd ut ennå. Man vet ikke om det vil fungere. Og om det fungerer teknisk, vil folk noen gang sette seg inn i et slikt rør? Dette ligger langt fram, sier TØIs kommunikasjonsleder Harald Aas til Dagbladet.

Han legger likevel til at det er spennende å tenke seg nye transportformer.

- Og Elon Musk har jo lykkes før, han, sier Aas.

- Enorme muligheter

Per Espen Stoknes viser til at selskapet Hyperloop One vurderer Norden som det stedet i verden hvor de ønsker å implementere teknologien først.

Deutsche Bahn vurderer også hyperloop-reise fra Tyskland og nordover, men selskapene krever at nordiske myndigheter spiller ball og viser interesse før de forplikter seg.

- Hvis vi tør å se framover nå, ligger det enorme muligheter i hyperloop-transport både for folk og fiskeeksport, sier Stoknes.

Selv om TØI per idag ikke forsker på hyperloop, utelukker ikke Harald Aas at de vil gjøre det i framtida.

- Vi følger jo med på ting som skjer, sier han til Dagbladet.

Pendle fra Danmark

Strekningen Oslo – København krever 500 kilometer med rør. Norge har allerede lagt 10 000 kilometer med olje- og gassrør langs havbunnen i Nordsjøen.

- Å borre i fjell og legge rør under vann, det er noe Norge er verdensledende på, sier Per Espen Stoknes.

- Det går mye raskere, er lydløst og vesentlig tryggere. En rørledning på bakken kan ikke falle ned, tross alt. Folk kan bo i Oslo og jobbe i København. Og viktigst av alt er at hyperloop er cirka hundre ganger så effektivt som fly, så miljøet vinner også stort, sier MDG-representanten videre.

Forslaget skal ikke opp til votering før i 2018. Dersom Stoknes får flere partier på Stortinget til å tro på hyperloop-hypen, er vi trolig 15 - 20 år unna å ferdigstille linja fra Oslo til København.

- Blir det taxfree-handel på hyperloop?

- Haha. Nei, der har vi kanskje den største ulempen for reiseglade nordmenn, sier Stoknes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer