Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

MDGs flysjokk - prisene kan dobles

MDG ønsker en helt ny flyseteavgift. For en familie på fire vil sydenturen bli minst 4800 kroner dyrere. De kan heller feriere nærmere Norge - uten å fly, sier MDG.

FLYR HØYT: Nasjonale talspersoner Une Bastholm og Arild Hermstad i MDG flyr høyt på målingene og har et snitt på 6,5 prosent den siste måneden. Nordmenn bør derimot lette fra bakken sjeldnere og feriere nærmere hjemmet. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix
FLYR HØYT: Nasjonale talspersoner Une Bastholm og Arild Hermstad i MDG flyr høyt på målingene og har et snitt på 6,5 prosent den siste måneden. Nordmenn bør derimot lette fra bakken sjeldnere og feriere nærmere hjemmet. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix Vis mer

- Problemet er at det er blitt latterlig billig å fly, slår MDG-topp Arild Hermstad fast.

Ja, nordmenn er flyglade og vi får glede av stadig lavere priser for helgeturen til New York, Thailand-turen i januar eller sydenturen i fellesferien.

Men ifølge MDG er ikke dette bærekraftig og nå må Ola og Kari legge om vanene.

Derfor foreslår De grønne radikalt høyere flypriser i sitt alternative budsjett, som de presenterer torsdag.

  • 150 kroner per flysete innenlands der det ikke går tog
  • 300 kroner per flysete innenlands der tog er et alternativ
  • 600 kroner per flysete utenlands

Kortreist ferie

Og ja, dette er ikke per passasjer, men en avgift som betales for hvert eneste flysete - uavhengig av om billetten er solgt.

- Vi ønsker at folk skal feriere i sitt eget nærmiljø. En hyggelig effekt av det er at vi får flere feriereiser i Norge og våre naboland - uten at man trenger å fly. Da får man også oppleve gleden av å reise med tog, sier Hermstad.

For en familie på fire vil en reise tur-retur Bergen bli minst 2400 kroner dyrere, mens en tur utenlands med fly vil bli 4800 kroner dyrere.

Dagbladet sjekket i går prisen for å fly tur-retur Alicante med Norwegian neste sommer. Prisen for en familie på fire ligger på 5200 kroner. Dermed vil MDG-avgiften nesten doble prisen.

DOBLING: Prisen for flybilletten til Spania kan dobles med MDGs nye flyseteavgift. Foto: Lise Åserud / Scanpix
DOBLING: Prisen for flybilletten til Spania kan dobles med MDGs nye flyseteavgift. Foto: Lise Åserud / Scanpix Vis mer

Fly er luksus

- Dette handler om antall sydenturer man kan unne seg. En gjennomsnittlig norsk familie vil ha råd til å betale for utslippene sine. Vårt hovedmål er at man ikke får disse ekstremt billige flyturene, sier Hermstad, som også trekker fram andre flyturer han vil til livs.

- Du kan fly til Polen for samme pris som toget fra Oslo til Moss. Flyprisene for nordmenn har stupt og det er uansvarlig lave priser. Å fly er en luksus som de fleste i verden ikke har opplevd. Nordmenn tilhører en eksklusiv gruppe mennesker.

- Men du unner ikke nordmenn sydenturen?

- Jo, selvfølgelig. Vi bor i et kaldt land og det å fly er en fantastisk opplevelse og en utrolig mulighet for mange, men vi ønsker at det skal bli et gode som kan deles av flere - også de som kommer etter oss. Da har vi nordmenn en forpliktelse til å regulere ned våre egne flyreiser, sier Hermstad.

GRAVID: Byrådsforhandlingene mellom Ap, MDG og SV er ferdige. Da de skulle legge fram byrådserklæringen for 2020-2024, kom en av lederne med en stor nyhet. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

Klimabelønning

Flyseteavgiften, som er beregnet å bringe 10 milliarder inn i statskassa, kommer på toppen av dagens flypassasjeravgift. MDG foreslår også økt drivstoffavgift på fem kroner per liter, som Klassekampen skrev i forrige uke.

Deler av de økte inntektene til statskassa skal betales tilbake til innbyggerne i klimabelønning. Folk i distriktene får 2568 kroner, mens de som bor i de store byene og har tilgang til et godt kollektivtilbud vil få 1284 kroner.

Hvis familien på fire i eksempelet over bor i en by vil hele klimabelønningen være brukt opp på én utenlandstur. Da vil de møte fem kroner dyrere bensin og diesel i pumpene resten av året.

- Mye av det vi tar inn går rett tilbake i lommebøkene til folk. De som flyr lite får mer å rutte med. Det er veldig viktig for oss å ha en solid sosial omfordeling og at klimadugnaden omfatter alle. De som forurenser mest, skal også betale mest, sier Hermstad, som lover at det også vil være rom for sydenturer også i et MDG-styrt Norge.

- Det skal være mulig for en vanlig familie å få seg en sydentur også med vårt opplegg.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!