Mecca Cola til Norge

Erna Solberg mener muslimene skal bli mer moderne. Hun har kanskje ikke smakt den nye leskedrikken med åndelige tilsetningsmidler - Mecca Cola.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I oktober i fjor lånte den Paris-baserte forretningsmannen Tafwik Mathiouthi 22 000 euro av venner. Den 47 år tunisiske juristen hadde fått for seg at han skulle lage en ideologisk leskedrikk. Mye tyder på at det var en god idé. Siden de første flaskene med Mecca Cola sto klare har de eksportert over 5 millioner flasker til 22 land.

'Ikke drikk som en idiot, drikk engasjert,' står det på etiketten.

Innholdet likner på originalvaren, brunt sukkervann med koffein. Men denne spesielle varianten har ikke det mange opplever som en amerikansk bismak.

'Jeg har i lang tid gjennom min radiostasjon Radio Méditerrannée oppfordret folk til å boikotte amerikanske varer. Men problemet var at det ikke var noe alternativ i butikkene til Coca Cola, som er selve symbolet på amerikansk imperialisme', sier journalisten og imam-sønnen Mathiouthi til bt.no. Forbrukernes økende bevissthet an føre til at han tjener nok til å sette i gang neste prosjekt – Télé Liberté, en ny fjernsynskanal for Europas 20 millioner muslimer. En europeisk utgave av den populære arabiske kanalen Al-Jazeera, som etter planen skal baseres i London.

'Skal ikke blandes med alkohol', står det på flasken. Den røde og hvite logoen i arabisk skrift er sterkt inspirert av originalen. Og i tillegg til moralske bruksanvisninger, skal den også lette på samvittigheten.

Den engasjerte brus-gründeren har grunnlagt en egen stiftelse som får ti prosent av nettoinntektene. De går til veldedige formål i Europa, blant annet til organisasjoner for hjemløse. I tillegg går ti prosent til skolebarn i Palestina. Palestinerne oppfører seg vanvittig i spørsmålet om vold, sier Mathiouthi til Die Zeit, og hevder derfor at overskuddet kanaliseres til skolebusser og undervisningsmateriell.

Noen muslimer er skeptiske til å utnytte religiøse symboler for å tjene penger. Men konsumentene tar aldri feil, og i Paris selger Mecca Cola veldig bra. Den eksporteres til Storbritannia, Tyskland, Belgia, Italia, Spania, Danmark og Sverige. Og i Oslo dukket den opp i en marokkansk dagligvarehandel for et par uker siden. Kanskje noe for de lange budsjettkveldene på Stortinget?

<B>INGEN IDIOT: Fransk-tunisieren har klart å markedsføre den alternative colaen godt. Nå er den i Norge.