Med Beckham-ballen mot verdensrommet

Kappløpet om kommersiell romfart er i gang. Sentralt står en premie på 70 millioner kroner og ballen Beckham bommet med i EM.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): «Space is the place»! I juni nådde Michael Melville (62) som førstemann ut verdensrommet uten hjelp fra et statlig romprogram.

Men Melville og Scale Composites-gruppen, som står bak fartøyet «SpaceShipOne», er langt fra alene i rotteracet om kommersiell romfart. Nå kjemper de med 26 andre om heder, ære og 10 millioner dollar i prispenger.

Ansari X prize heter konkurransen som går ut på å gjennomføre en privatfinansiert flygetur 100 km over bakken, i et gjenbrukbart romfartøy. Målet med konkurransen er å få fortgang i utviklingen av privatfinansiert romfart.

Melvilles romeventyr tidligere i år oppfylte ikke alle betingelsene i konkurransen. Og i går meldte den kanadiske gruppen The Da Vinci project seg for alvor på i kappløpet med sitt imponerende fartøy. De har også Beckham-ballen som hemmelig våpen.

- En ny æra

Ballen har blitt skutt til himmels før, da Beckham sendte ballen skyhøyt over mål i EM-kvartfinalen mot Portugal. Den gikk likevel neppe så høyt i været som den vil nå, når den blir med som maskot på turen til verdensrommet. Sponsorene GoldenPalace.com har kjøpt den på en nettauksjon og donert den bort, ifølge New Scientist.

- Vi er svært nære å fullføre vårt oppdrag. Da Vinci project er spydspissen i en ny æra med romfart for privatpersoner, sa prosjektleder og pilot Brian Feeney på en pressekonferanse.

Ferden må gjennomføres to ganger i løpet av en uke og fartøyet skal ha en flyger, samt ballast tilsvarende vekten til to personer.

SpaceShipOne har annonsert sin første flygning til 29.september, og da Vinci-project, med fartøyet «Wild Fire», varsler deres første flygning til 2.oktober.

Vil påskynde utviklingen

X prize-grunnlegger Peter Diamandis er storfornøyd med den store interessen for arrangementet.

- Med to lag som skyter ut sine fartøy med dagers mellomrom har vi virkelig fått et kappløp om rommet, sier han ifølge nyhetsbyrået AP.

Målet med konkurransen er ifølge hjemmesiden å fremme en utvikling tilsvarende den verden så i årene mellom 1908 og 1912, da verden gikk fra å ha ti til hundrevis av fly på verdensbasis. Drømmen er nå å få til kommersiell romfart i stor stil.

Det er Ansari-familien fra Texas som finansierer konkurransen, og alle lagene blir støttet av sponsorer.

Samme strategi

Teknologien som benyttes for å lage disse farkostene er ofte fantasifull og original.

«SpaceShipOne» og «WildFire» regnes som de to største konkurrentene til å sanke inn premien, og begge benytter seg av samme strategi for å vinne: Romraketten blir ført opp i høyden av en annen farkost før den fyres opp.

I «SpaceShipOne»s tilfelle fører jagerflyet «White Knight» raketten opp i 15 000 meters høyde, mens en heliumballong tar «Wild Fire» hele 24 000 meter opp.

  • Er du en romnerd? De tekniske spesifikasjonene på de ulike farkostene kan du lese her.
<B>SPENT: Pilot Brian Feeney fra Da Vinci Project håper at alle detaljer er på plass før han setter kursen mot verdensrommet 2. oktober.
HARD KAMP: Romfartstekniker Burt Rutan, hjernen bak «SpaceShipOne» gransker modeller av rivalene i X Prize-konkurransen.
FORVENTNINGSFULLE: Teknikerne bak Da Vinci project med sin seks meter lange farkost.
FORBEDRET: «SpaceShipOne» var i rommet allerede i juni, men har fått en rekke forbedringer siden da.
ROMTURISME?: Skipet «The Spirit of Liberty» er spesielt designet for å kunne håndtere kommersiell romfart i framtida.
TIL SYDEN?: Denne artige saken, laget av Interorbital Systems, er også påtenkt romturisme. Den kvinnelige astronauten Wally Funk vil styre den i konkurransen.