Med disse skrekkbildene håper australske myndigheter å gjøre røyking uglamorøst

- Dette er det siste gispet til en dødelig industri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I Australia får ikke lenger tobakkindustrien lov til å selge sigarettpakninger med sine velkjente logoer, design og farger.

I stedet blir alle pakningene helt like, kamuflert med helseadvarsler og dramatiske bilder av syke babyer og kroppsdeler.

Det var i august at Australias høysterett avslo tobakksindustriens klage på den nye og strenge markedsføringsloven. Verdens strengeste tobakklov trådte i kraft i går, 1. desember.

- En dødelig industri Advarslene dekker 75 prosent av framsiden og 90 prosent baksiden på pakkene, mens produsentens varebetegnelse skal skrives med liten skrift nederst på pakken.

Skrekkbildene på de nye sigarettpakningene viser blant annet tungekreft, koldbrann og lungekreft.

- Dette er det siste gispet til en dødelig industri, erklærte Australias helseminister Tanya Plibersek, om den nye tobakkloven, ifølge BBC.

- Det er det eneste lovlige produktet som, hvis det brukes slik det er anbefalt av produsenten, trolig vil drepe halvparten av brukerne.

Australske myndigheter håper nå å gjøre røyking så uglamorøst som mulig, og har også oppfordret andre land til å følge i deres fotspor.

I NY DRAKT: Sigarettpakningene i Australia er ikke lenger kledd i logoer og velkjent design. Foto: NTB Scanpix
I NY DRAKT: Sigarettpakningene i Australia er ikke lenger kledd i logoer og velkjent design. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flere land, som Storbritannia, India og New Zealand, i tillegg til EU, skal følge nøye med på effekten av den nye loven.

- Vil ikke stoppe røyking Sigarettpakningene var siste mulighet for tobakkindustrien til å reklamere for seg selv i landet, etter at tobakkreklamer ble forbudt i Australia på tv og radio i 1976 og i aviser i 1989.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1992 ble det også forbudt for tobakkindustrien å inngå sponsoravtaler innen sport og kultur.

Dermed er det ikke overraskende at industrien selv stiller seg negative til den nye, strenge loven.

Scott McIntyre i British American Tobacco har ingen tro på at de nye sigarettpakningene vil stoppe røyking. Derimot frykter han at konkurransen i markedet blir hardere.

- Identiske pakninger har alltid vært misledende, og vil ikke stoppe røyking fordi merkede sigaretter alltid vil bli smuglet inn i landet, og det vil igjen tvinge tobakkselskaper til å senke prisene for å takle konkurransen.

HÅPER PÅ AVSKREKKENDE EFFEKT: Dramatiske bilder av sykdom, som følge av røyking, dekker sigarettpakningene i Australia. Foto: NTB Scanpix
HÅPER PÅ AVSKREKKENDE EFFEKT: Dramatiske bilder av sykdom, som følge av røyking, dekker sigarettpakningene i Australia. Foto: NTB Scanpix Vis mer