Med jazz i fingrene

Steinar Albrigtsen har skiftet beite Både tekster og melodier er for første gang suget fra eget bryst, når Steinar Albrigtsen i november er klar med ny plate. Likevel er nok den største overraskelsen at countrymannen fra Nord-Norge har laget jazzplate, med tittelen «Life Is Good».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har nesten sett lyset på en måte og blitt frelst. Mange har nok sett på meg utelukkende som «han fyren med lisseslips og cowboyhatt», sier Albrigtsen.

I disse dager legger han siste hånd på album nummer fem. Dagbladet har som første avis fått høre noen smakebiter fra «Life Is Good».

Oppsummering

Det er tydelige jazzinspirasjoner i musikken; små, lette, nesten popaktige viser. Selv beskriver han «Life is Good» som en musikalsk oppsummering.

Albrigtsen startet som plateartist i 1990. Debutalbumet «Alone Too Long» satte fart i countryinteressen hos mange nordmenn, og han solgte utrolige 180 000 album. Samme året mottok han også Spellemannprisen og var Norges mest feirete artist.

Uten hatt

Nå har Norges mest kjente cowboy tatt av seg hatten, klippet håret og stupt ned i jazzdypet. Hvis det trofaste Albrigtsen-publikummet skulle føle seg sveket, har han likevel en liten trøst på lager.

- Jeg har også tatt med en såkalt fingerpicking blueslåt på albumet. I tillegg til popsanger og jazzlåter, sier Albrigtsen.

Dette med jazzen er en sein oppdagelse for Albrigtsen. Han fikk voksendåpen for bare noen få år tilbake. Nå snakker han med pasjon om stemningene og vokalen på platene til Chet Baker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg oppdaget Chet Baker veldig seint, dessverre. Når jeg hører ham, blir jeg helt satt ut. Det samme gjelder Billie Holiday.

Mobiltelefon

Steinar Albrigtsen har som vanlig samarbeidet med Tom Pacheco, men har aldri vært så involvert som nå. Tekstene er skrevet i fellesskap, mens åtte av melodiene er laget av Albrigtsen.

- «Poor Stanley» handler om en fyr Tom og jeg så i hotellresepsjonen i Dublin. Han snakket i to mobiltelefoner samtidig, på fanget hadde han en bærbar datamaskin og midt i alt dette prøvde han å håndhilse på en annen mann.

Norge og Irland

Pacheco og Albrigtsen har jobbet sammen både i Oslo og hjemme hos Pacheco i Irland.

- Jeg har vært med når han har skrevet tekstene, og kommet med innspill. Det er gøy å jobbe sammen med Pacheco når han jobber. Da flyter det papir med tekstforslag rundt på bordet, og på en eller annen forunderlig måte smelter det til slutt ned til en tekst.

Steinar Albrigtsen er full av beundring for Pacheco og hans evne som historieforteller.

- Han har så mange gode historier. Sangen «Robert and Ramona» var for eksempel opphavshistorien til filmen «Thelma and Louise».

Egne låter

De åtte melodiene på «Life Is Good» har Albrigtsen jobbet ut hjemme, med pianoarrangementer eller på gitar.

- Det som har vært spennende denne gangen er å ta med låtene til studio. Alt er spilt inn live i studio. De andre musikerne har også hatt anledning til jobbe ut sine egne arrangementer på låtene.

- Noen vil kanskje synes at «Life Is Good» er en underlig tittel når man vet hva slags verden vi lever i. Men den handler om de små tingene som gjør livet godt. Som for eksempel å gi katten mat, å stå opp tidlig en dag, eller å lese brev fra gode venner.