- Media for slemme med kongefamilien

STAVANGER: Publikum og media frontkolliderer når det gjelder omtalen av kongehuset. - For lite kritisk, mener mange journalister. - Alt for kritisk, synes den jevne mann og kvinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men i presseorganisasjonene er det ingen som ser rødlyset blinke og vil mane til mer godord i spaltene om kongefamilien.

- Nei, media må gjøre jobben sin, uavhengig av hva publikum måtte mene. Og det er grunnleggende for journalister å være kritiske til makten, framholder generalsekretær Per E. Kokkvold i Norsk Presseforbund overfor Dagbladet.

Arrangørene av Media 2000 i Bergen i juni har fått Opinion til å kartlegge publikums og journalisters syn på omtalen av kongehuset. Opinion har også spurt om partene stoler mest på prinsesse Martha eller Se og Hør etter oppslaget som fikk prinsessen til å beskylde ukebladet for å skrive usant.

Knuser Se og Hør

37 prosent av de spurte blant publikum mener media er for kritisk, mens bare åtte prosent mener media er for lite kritisk overfor kongehuset. Blant journalistene var det bare 15 prosent som mente omtalen var for kritisk, mens hele 23 prosent ønsket mer kritisk søkelys mot de kongelige.

Når det gjelder Martha mot Se og Hør, er dommen knusende mot bladet. Bare fem prosent blant publikum og ni prosent blant journalistene stoler mest på Se og Hørs versjon.

Generalsekretær Kokkvold i presseforbundet er ikke overrasket eller bekymret over meningsforskjellen.

- Når media gjør jobben sin, svarer gjerne publikum med sympati overfor de omtalte, mener Kokkvold.

Skal være kritiske

Leder Olav Njaastad i Norsk Journalistlag mener heller ikke at det er journalisters oppgave å følge strømningen i folket.

- Journalister er jevnt over mer kritiske enn tverrsnittet av folket, uavhengig av hvilket samfunnsfelt som omtales, sier Njaastad til Dagbladet.

Han trekker fram Se og Hør/Martha-konflikten, og mener svarene passer inn i en trend der journalistene blir mer sjølkritiske framfor å beskytte hverandre.

- Men jeg tror ikke at journalistene i Se og Hør har som målsetting å skrive usant, legger Njaastad til.

Kokkvold mener at Marthas utspill mot Se og Hør var en ung, sint kvinnes reaksjon mer enn en bevisst strategi.

- Hun traff godt, og folks reaksjon var at oppslaget var urimelig. Se og Hør ligger nok ikke på næringstoppen blant journalister, men jeg tror ikke målingen kan trekkes dithen at bladets journalister anses som lavkaste blant kolleger, sier Per E. Kokkvold.