Medienes pris

Det er ikke ny teknologi som truer de gamle mediene. Utfordringen er en ny type medieøkonomi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DEN TRADISJONELLE

mediekritikken bygger på en banal observasjon: mediene har varekarakter, dvs. de er bedrifter som må tjene penger og gi avkastning til eierne. Kritikken er uhistorisk fordi de fleste medier alltid har hatt økonomiske målsettinger. Den er også ulogisk fordi en sunn økonomi er en av flere forutsetninger for en fri og uavhengig journalistikk. I stedet bør vi rette blikket mot den nye medieøkonomien som er under utvikling på Internett. Den viser med all tydelighet at det ikke er forventningene om avkastning som truer journalistikken. Spørsmålet er heller om nettet har en økonomi som er så bærekraftig at den kan finansiere kvalitetsjournalistikk.

DEN STORE

debatten i mediebransjen er om avisene vil overleve Internett. I stedet bør vi undre oss over om journalistikken, slik vi kjenner den, vil overleve nettet. Det avgjørende er jo ikke om framtidas nyhetsformidling og debatt foregår på papir eller på skjerm. Nettet er usedvanlig godt egnet for nyhetsformidling og diskusjon mellom mennesker. Og det blir gradvis bedre etter hvert som lyd og levende bilder øker sin andel av menyen. Problemet er at nettets nyhetskanaler er digitale gratisaviser, de er avhengige av et nokså smalt annonsemarked. Rett nok øker dette markedet kraftig, men det er fremdeles en dverg i forhold til avisenes tredoble inntektsgrunnlag: annonser, abonnement og løssalg. I tillegg kommer avisenes politiske privilegier som pressestøtte og momsfritak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer