Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Medlemmene trodde ikke på konseptet»

Det er ikke enkelt å drive et selskap der medlemmene ikke tror på varene de selger, mener Jørn Tagge, tidligere styreformann i T5PC. Han har fremdeles tro på ideen bak selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  I starten var hovedproblemet at fokus bare var en kommende intern aksjetrading. Så de første 30 000 som ble med, kom med på bakgrunn av at den aksjen skulle gå opp i verdi. Vi hadde tro på at de første 30 000 var lojale mot selskapet siden de var aksjonærer, og at de ville kjøpe våre produkter. Der tok vi skammelig feil, og det er litt av hovedgrunnen til at vi ikke klarte det. Omsetningen var overhodet ikke i nærheten av hva vi budsjetterte med, sier Tagge. Han var styreformann fram til i høst.

-  Var T5PC noe annet enn et luftslott?

-  Betegnelsen på en pyramide er at det eneste du tjener penger på er verving. Vi hadde et teleselskap og tjente penger på det. Vi hadde et datterselskap som solgte såpe. Vi hadde en full webshop med over 2000 produkter som solgte elektronikk og så videre. Så i forhold til betegnelsen pyramide, så var ikke dette noe luftslott. Medlemmene tjente penger på å omsette varer og tjenester.

Produkter

-  Men var ikke hovedfokus rettet mot aksjesalg og ikke varesalg?

-  I utgangspunktet var det jo det. Styret, det vil si blant andre meg selv, vi ble hentet inn for å skaffe produkter. Vi hadde kanskje en noe mer tradisjonell tenkemåte på måten vi skulle selge produkter, den fungerte ikke så godt sammen med gründerne som var mer nettverksmarkedsførere. De hadde tro på sin modell og vi hadde tro på vår, og det ble litt interne gnisninger underveis. Det er også en av grunnene til at vi står her vi gjør i dag, sier Tagge.

-  Hva tenker du nå i etterkant når du ser bildene fra de såkalte hallelujamøtene?

-  Det ser ikke jeg på som galt. Tenk deg, et hvilket som helst selskap som har selgere, har kickoffer. Du står ikke der når sjefen kommer opp og sier: «Selskapet går litt dårlig nå. Vi tar en øl.» Du gjør jo ikke det. I alle selskaper sier man at dette er verdens beste selskap. Man gjør jo det. At det er flere mennesker samlet på et sted sånn gjør ikke noe forskjell. Man lager de samme gimmickene som man gjør ved et vanlig selskap. Så påstås det at det er hjernevasking. Da er det jo hjernevasking det alle bedrifter driver med. Det er snakk om å prøve å skape en bedriftskultur, sier Tagge.

-  Tar du selvkritikk på hva du gjorde i selskapet?

-  Det som jeg må ta selvkritikk på, er at jeg ikke fulgte visjonen jeg var med på å lage i forhold til medeierskap og coop-løsning. Vi skulle investere i selskap som var i stand til å levere internasjonale produkter til hele medlemsmassen uansett hvor de var. Og da med fokus på gjentakende inntekt som tele, strøm og den type ting. Der bommet jeg rett og slett.

Tar kritikk

Han trekker fram spesielt to investeringer som han tar kritikk på.

-  Cell Jump og Starck Kloster var to major screw-ups fra min side, sier Tagge.

-  Jeg har stor tro på nettverksmarkedsføring. Jeg har stor tro på visjonen og konseptet til T5PC. Det har jeg ennå selv om det har gått konkurs, sier Tagge.

SELVKRITIKK: - Det som jeg må ta selvkritikk på, er at jeg ikke fulgte visjonen jeg var med på å lage i forhold til medeierskap og coop-løsning, sier Jørn Tagge, tidligere styreformann i T5PC.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media